Achteraf gezien is alles duidelijk. Onze lesboeken brengen de natuurkunde als vanzelfsprekend en er zijn hooguit een paar bladzijden nodig om deze te beschrijven. Deze heldere uitleg verhult de bergen werk en de warboel die onmiskenbaar met wetenschap verbonden zijn. Wetenschapsgeschiedenis herinnert ons aan de uitdagingen die gepaard gaan met het bewijzen van ideeën die nu zo vanzelfsprekend lijken.
DOCUMENT
Achteraf gezien is alles duidelijk. Onze lesboeken brengen de natuurkunde als vanzelfsprekend en er zijn hooguit een paar bladzijden nodig om deze te beschrijven. Deze heldere uitleg verhult de bergen werk en de warboel die onmiskenbaar met wetenschap verbonden zijn. Wetenschapsgeschiedenis herinnert ons aan de uitdagingen die gepaard gaan met het bewijzen van ideeën die nu zo vanzelfsprekend lijken.
DOCUMENT
In NVOX 7 van 2021 pleitte ik al voor meer wetenschapsgeschiedenis in de natuurkundelessen. Ik zou nu verder willen gaan dan dat: de geschiedenis waar de mensen centraal staan, verdient een plek in de lessen. We zouden meer verhalen moeten vertellen, want iedereen houdt van een goed verhaal, dus leerlingen ook. Helemaal als je je erin kunt verplaatsen.
DOCUMENT