Op donderdag 15 oktober 2009 zijn bij Saxion in Enschede de lectoren Henk van Leeuwen, Piet Griffioen en Wouter Teeuw officieel geïnstalleerd. Met zijn drieën vormen zij het lectoraat ‘ambient intelligence’ van het Saxion Kenniscentrum Design en Technologie. In hun lectorale rede ter ere van deze installatie gaan zij in op ontwikkelingen en toepassingen van ambient intelligence. Met de term ambient intelligence wordt een toekomstvisie aangeduid. In deze visie zijn omgevingen zich bewust van de aanwezigheid van personen, hun gedrag of zelfs hun intenties. Slimme omgevingen kunnen daarop reageren. Denk bijvoorbeeld aan spiegels waarop tijdens het tanden poetsen de file informatie van die dag verschijnt. Of een tapijt dat beweging kan registreren, bijvoorbeeld om patiënten te monitoren in een verzorgingstehuis. In hun rede geeft het drietal lectoren antwoord op stellingen en vragen over de mogelijkheden van ambient intelligence. Kunnen we systemen bedenken die anticiperen op wat mensen willen en ons zo beter ondersteunen in onze activiteiten? Kan een omgeving slim worden en als het ware weten wat er speelt en daarop zo te reageren dat dit door ‘ons’ als gebruiker als natuurlijk wordt ervaren? De lectoren werken voor het lectoraat ambient intelligence binnen het Kenniscentrum Design en Technologie van Saxion. Het lectoraat richt zich op de werkomgeving met aandacht voor veilig, plezierig en gezond werken.
MULTIFILE
New technologies or approaches are being widely developed and proposed to be deployed in real energy systems to improve desired objectives; however, supporting decision making processes to select best solutions in terms of performance and efficiently following cost-benefit analysis require some sort of scientific evidence based tools. These tools should be reliable, robust, and capable of demonstrating the behaviour and impact of newly developed devices or algorithms in different pre- defined scenarios. Therefore, new approaches and technologies need to be tested and verified using a safe laboratory test environment.This report is about the development and realisation of some major tools and reliable methods to calculate risks and opportunities for integrating of new energy resources into the European electricity grid. Hanze University Groningen and Politecnico di Torino worked together within the STORE&GO project sharing laboratories, knowledge, hardware facilities and researchers for the realisation of the characterisation and mathematical modelling of renewable resources. Needed to realize a stable and reliable environment for remote physical hardware in the loop simulations.For this realisation we started with the local characterisation of a PV-Field and a PEM electrolyser at Entrance Groningen by logging and measuring the electric behaviour and specific device parameters to integrate and convert these into working mathematical models of a PV-Field and electrolyser prosumer. After testing and evaluating these models by comparing the results with the real-time measurements, these test and modelling is also realised from the remote laboratory in Torino. To achieve dynamical physical hardware we also realised dynamic mathematical model(s) with real-time functionality to interact directly with the remote electrolyser. To connect both the laboratories with full duplex communication functionalities between physical hardware and models we have also realized a network which is able to share network resources on both local and remote sites.
ICT is veel meer dan een hulpmiddel bij onderwijs en opleiding: zij provoceert een voortdurend nieuwe kijk op de essentie van leren en daarmee ook op het leraarschap. Opvallend is dat ICT in onderwijs penetreert nog voordat er enig model of theorievorming over haar bijdrage gevormd is; dat is pragmatisch en opportunistisch. Sterker nog: als we achteraf kijken naar hervormingen van onderwijsopvattingen, dan worden ze vaak aangedreven door technologische innovaties op dat moment: de entree van de boekdruk, telecommunicatie, computersystemen en virtuele realiteit. Binnenkort zullen we ingrijpende invloeden zien vanuit de biotechnologie, genetische modificatie, nanotechnologie etcetera. De huidige stap van laptop naar het veelkunnende mobieltje is er slechts één van de lange rij ICT-hulpmiddelen die er nog aan gaan komen. Als we de trend van ICT in onderwijs doortrekken, dan valt te verwachten dat 'mobiel leren' vooral zal leiden tot 'ubiquitous learning': overal- en voortdurend leren. Het begrip 'learning by heart' krijgt opnieuw betekenis: niet alleen het 'van buiten' leren, maar het opbouwen van een relatie met het onderwerp dat je bestudeert. De persoon van de docent wordt nog belangrijker dan hij nu al is. Mobiele communicatie gaat haar eerste vruchten afwerpen bij het 'voortdurend leren' van de docent. Het mobieltje en de on-line PDA gaan hierin een cruciale rol spelen. De Fontys lerarenopleidingen nemen met enthousiasme deze voortrekkersrol op zich. Het lectoraat Educatieve Functies van ICT begeleidt docenten en promovendi hierbij.