Touristification of consumption spaces describes a process in which retail and hospitality businesses adapt to the tourist demand, eroding place attachment among local residents. While this is an important cause of resistance to tourism, little is known about the mechanisms that drive or mediate this process. We address this gap by interviewing entrepreneurs in Amsterdam. We found three distinct areas in close proximity where entrepreneurs responded to increasing tourism in markedly different ways; by crowd-pleasing, niche-playing and gentrifying. The resulting microgeographies of touristification of consumption spaces have not only been overlooked in literature, but also in urban policies. This causes a mismatch between the more generic, city-wide regulation and the highly differentiated effects of tourism on consumption spaces.
This article presents seven actions to owner-managers of SMEs about what they should do on the sales side to get their companies and their customers through the crisis. The overarching theme is not to wait but to get into action!
LINK
Ongelijke behandeling bij financieringsaanvragen en daarmee beperkte toegang tot financiering is voor vrouwelijke founders de belangrijkste barrière om te internationaliseren. Investeerders stellen vaak hun belang boven dat van de ondernemer en hebben een conservatieve insteek waar het gaat om investeren in bedrijven van vrouwelijke founders die internationaal willen groeien. In een vraagarticulatieproces gaven vrouwelijke founders aan dit als remmend ervaren: investeerders zouden vaak ‘een korte termijn visie hebben, en op vernuftige wijze, founders uit hun eigen bedrijf te ‘ontslaan’ en zelf verder gaan met het concept’. Dit vroegtijdig ‘ontzielen’ van bedrijven heeft op de lange termijn een averechts effect omdat deze bedrijven vaak niet succesvol blijken. Er is behoefte aan: 1. Inzicht in.de belangen van investeerders versus die van vrouwelijke founders 2. Meer bewustwording hoe er wordt aangekeken en omgegaan met vrouwelijke founders Daarom onderzoeken we: • De motieven van vrouwelijke ondernemers om internationaal te groeien • De knelpunten die zij ervaren bij het zoeken naar financiering/investeringen voor internationale groei • De motieven en belangen van investeerders om in vrouwelijke founders te investeren om de volgende onderzoeksvraag te beantwoorden: In hoeverre bestaat er een kloof tussen de belangen van vrouwelijke founders en die van investeerders? En daarmee : 1. Inzicht te ontwikkelen in de door vrouwelijke founders ervaren mismatch tussen hun belangen en die van investeerders 2. Een consortium voor een vervolgtraject te ontwikkelen dat voortbouwt op inzichten uit dit onderzoek om bovengenoemde mismatch op te lossen, 3. bijvoorbeeld door ontwikkeling van een "Gender due dilligence" met daarin nieuwe criteria die recht doen aan internationaliseringsambities van vrouwelijke founders. We sluiten aan bij de Kennis en Innovatieagenda van de missie Maatschappelijke Verdienvermogen en bouwen voor op eerder onderzoek van het HvA-brede lectoraat Entrepreneurship-. Het consortium bestaat uit Hogeschool van Amsterdam, Van Weerden BV en vertegenwoordigers van vrouwelijke ondernemersnetwerken, investeerders en investmentcoaches