Een van de kernvragen van de Innovatiewerkplaats Healthy aging bij arbeid is hoe regionale samenwerking hieraan kan bijdragen. Beide onderwerpen staan hoog op de agenda van IWP partner FNV Bondgenoten. Van hen uit kwam ook het idee om de informatie die uit door hen gevoerde loopbaangesprekken en gegeven loopbaantrainingen komt te gebruiken om meer zicht te krijgen op de aanbodzijde van de Noordelijke arbeidsmarkt. Idee is dat wanneer dit inzicht groter is, het eenvoudiger zou moeten zijn om tot een match met de vraagzijde te komen. Idee daarachter is weer dat een goede match tussen vraag een aanbod leidt tot duurzame(re) inzetbaarheid. Bijgaand 'report part' beschrijft de eerste resultaten van de analyses van gesprekken en trainingen met FNV leden. Geanalyseerd is met behulp van het 'Vliegwiel' voor begeleid werken. Dit vliegwiel genereert vragen waarmee zicht kan worden gekregen op zowel kennis en vaardigheden als op wat mensen werkelijk motiveert en drijft. Dit totaalbeeld is nodig om een zinvolle uitspraak te kunnen doen over het Noordelijk human capital. Uit de eerste resultaten blijkt vooral hoe belangrijk werk voor mensen is, en hoe belangrijk men het vindt om nuttig bezig te zijn en gewaardeerd te worden. Het gemiddeld opleidingsniveau ligt rond MBO 2/3 en mensen geven aan open te staan voor scholingsmogelijkheden. Momenteel zijn er 28 gesprekken ge-analyseerd, het is de bedoeling dat hiermee vanaf februari 2015 verder mee wordt gegaan binnen de kaders van een afstudeeropdracht HRM/TP.
In Nederland draaien 600.000 industriemotoren in transport, scheepvaart en z.g. Non Road Mobile Machinery (m.n. land- en bosbouw machines en stationaire motoren). Zij verbruiken jaarlijks ongeveer 5 miljard liter diesel, 20%% van het totale dieselverbruik. Ook deze sectoren dienen hun CO2 uitstoot en stikstofuitstoot te reduceren. Kijkend naar mogelijke oplossingen is elektrificatie niet geschikt vanwege het hoge specifiek gevraagde vermogen + kosten. Waterstof is te duur en voor mobiele toepassingen te bewerkelijk. Gesteund door technologie-neutraal klimaatbeleid vanuit de EU (32% hernieuwbare brandstoffen in 2030, waar elektrificatie niet mogelijk is), definieert de sector een voorkeur voor hernieuwbare methanol als marsroute richting emissiereductie. RAAK-MKB project Schoon Schip levert eind 2023 een werkend prototype methanol-conversiekit en manual voor een kleine industriemotor op. Mede door dit succes, groeide het consortium en ontstond een nieuwe vraag: Hoe kan de sector van industriemotoren lokale emissies van het huidige motorenpark van Stage III motoren naar Stage V niveau- en de Well-to-Wheel CO2-uitstoot verlagen met gebruik van hernieuwbare methanol als brandstof? De huidige stand van de techniek laat zien dat in grote (scheepvaart) motoren (<10.000Kw) dual-fuel en uitlaatgasnabehandeling vorm krijgt, voor kleinere industriemotoren is deze techniek nog nauwelijks beschikbaar. De HAN beantwoordt deze marktvraag in 4 werkpakketten om effectieve conversie van een stageIII motor naar StageV emissies te realiseren. Ze maakt hier een vertaalslag van de wetenschap en kennis bij grote zeevaartmotoren, naar (kleinere) industriemotoren. Dit gebeurt door te onderzoeken binnen welke kaders (economisch, emissies, prestaties en levensduur) een prototype motor te ontwikkelen klaar voor lange duurtesten. Brandt Schoon combineert opgedane motorenkennis met kennis uit de academische wereld om tot een betrouwbare toepassing van methanol in de binnenvaart te komen. Het gaat er om tot een werkende praktijkoplossing te komen voor het gebruik van hernieuwbare methanol in het bestaande park van 600.000 industriemotoren.
Hoewel de zeevaart al zeer veilig is dankzij techniek, wetgeving en trainingen, gebeuren er nog steeds ongelukken door menselijke fouten. Het trainen van technische vaardigheden gebeurt vaak met simulatoren, maar de training van niet-technische vaardigheden (soft skills) staat nog in de kinderschoenen. Dit leidt ertoe dat zeevarenden deze vaardigheden vaak in de praktijk moeten leren, wat tot incidenten kan leiden. Een innovatieve oplossing hiervoor is het gebruik van Virtual Reality (VR), waar onze praktijkpartners SkillFull en creatives Enversed veel ervaring mee hebben VR wordt op het moment voornamelijk toegepast om individuele vaardigheden in gevaarlijke situaties te kunnen oefenen, zoals de veilige besturing van machines. In 2023/2024 hebben Hogeschool Rotterdam en SkillFull een VR-stress game ontwikkeld voor studenten van de opleiding Maritiem Officier. Deze game traint studenten in samenwerking door hen complexe praktijksituaties te laten oplossen. De ervaringen met de VR-game zijn positief. Dit project richt zich op het ontwerpen en verder ontwikkelen van VR-games voor soft skills training in de maritieme sector, met Boskalis als praktijkpartner. Er zijn ook twee praktijkpartners aangesloten vanuit de creatieve industrie: SkillFull en Enversed. De gesimuleerde VR-omgeving wordt gebruikt om zowel rustige als zeer stressvolle situaties te ontwerpen. Het ontwerp van de VR-game omvat twee typen interventies: (1) Simulatiescenario’s reproduceren de praktijksituaties met verschillende verkeers- en weersomstandigheden en (2) VR-interventies, die de game zelf aanpassen om het leerproces te versterken, zoals het weergeven van stressniveaus, het beperken van zicht, en het bieden van perspectief. Het doel van dit project is om de effectiviteit van VR-games als trainingsinstrument voor soft skills in de maritieme sector te onderzoeken. Door VR-games te ontwikkelen samen met praktijkpartners en studenten, kan de combinatie tussen creatieve professionals en innovatieve technologie optimaal benut worden om samenwerken onder complexe omstandigheden op een veilige manier te verbeteren.