InleidingVoor duursporters is een goede balans van belasting en herstel van groot belang voor hun prestaties. Hierbij gaat het niet alleen om fysieke belasting en herstel, zoals training en rust, maar ook om psychosociale belasting en herstel. Omdat er nog weinig bekend is over het psychosociale deel is het doel van deze studie om uit te zoeken hoe deze relatie tussen veranderingen in psychosociale belasting, herstel en prestatie-indicatoren bij duursporters eruit ziet. MethodeTwee jaar lang zijn psychosociale belasting, herstel en prestatie-indicatoren onderzocht van 115 duursporters. De sporters hebben in die periode dagelijks een trainingslogboek bijgehouden. Wekelijks tot 3-wekelijks hebben zij een belasting en herstelvragenlijst ingevuld (RESTQ-sport) en elke 6 tot 7 weken hebben zij een submaximale prestatietest gedaan. Gedurende deze periode is er bij de hardlopers een negatieve levensgebeurtenis (NLG) voorgekomen. De analyses van deze gegevens zijn tweeledig. Eerst is met behulp van multilevel-analyses uitgezocht wat de relatie is tussen psychosociale belasting, herstel en prestatie-indicatoren. Daarna is met ANOVA’s en T-tests uitgezocht wat de invloed is van een NLG op psychosociale belasting, herstel en prestatie-indicatoren. ResultatenDe analyses lieten zien dat een verbetering in psychosociale belasting en herstel bijdraagt aan een verbetering in prestatie-indicatoren. Bovendien bleek dat een NLG een negatieve invloed heeft op psychosociale belasting en herstel in de week van de gebeurtenis en 1 week daarna. Daarnaast blijkt dat de loopeconomie (prestatie-indicator) van hardlopers 3 weken na een NLG is verminderd.ConclusiesVeranderingen in psychosociale belasting en herstel zijn gerelateerd aan veranderingen in prestatie-indicatoren van duursporters. Daarbij verstoort een NLG de mate van psychosociale belasting en herstel en heeft het ook invloed op prestatie-indicatoren. Make it countCoaches kunnen psychosociale belasting en herstel monitoren om inzicht te krijgen in belastbaarheid van sporters. Hierdoor kunnen trainingsprogramma’s op het individu aangepast worden om uiteindelijk prestaties te verbeteren.
MULTIFILE
Het Europese project Sport Empowers Disabled Youth (SEDY) heeft als doel een bijdrage te leveren aan het verhogen van sportparticipatie van kinderen met een beperking door de sportwens en het aanbod beter bij elkaar te brengen. De sportparticipatie van kinderen met een beperking blijft achter bij hun leeftijdgenoten zonder beperking (Von Heijden et al, 2013). Deelnemen aan sportactiviteiten heeft een positief effect op de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen met een beperking (Crawford, 2015). Voor dit kwantitatieve onderzoek is een enquête afgenomen op drie sportdagen in Nederland voor cluster 3 en 4 scholen (n=89). Gemiddelde leeftijd was 14 jaar (SD 2,2). 65% tevreden is over het huidige sportaanbod, 48% zegt genoeg keus te hebben en 54% zegt dat sporten meer zelfvertrouwen geeft. Als ze een sport zouden willen doen in je vrije tijd dan blijkt dat 62% in een groep wil sporten en 55% wil sporten voor het plezier.
De toename van het aantal jongeren met psychische problemen baart zorgen.Diverse media berichtten onlangs over depressie bij jongeren,de studieuitval door overbelasting en het toenemende aantal zelfdodingen. Uit onderzoek komt naar voren dat deze jongeren vaak problemen ervaren bij het afronden van een opleiding of het vinden van werk.Om deze reden is het van belang om psychische problemen vroegtijdig te signaleren, zodat grotere problemen voorkomen kunnen worden.Dit blijkt in de praktijk echter gecompliceerd te zijn. Op dit moment zijn er veel initiatieven die zich richten op participatie van jongeren met psychische problemen.Bovendien is er veel aandacht voor het signaleren van internaliserende problematiek bij jongeren.In wetenschappelijk onderzoek zien we echter dat de jongeren zelf nog relatief weinig betrokken worden, terwijl deze betrokkenheid er juist voor kan zorgen dat het onderzoek beter aansluit op de dagelijkse praktijk.Jongeren beschikken over kennis en ervaring die uniek zijn voor hun situatie.Bovendien is het perspectief van de jongere op zijn psychische problemen onmisbaar om tot een goede signalering te kunnen komen. Dit onderzoeksvoorstel richt zich op het herkennen en signaleren van internaliserende problemen vanuit het perspectief van de jongeren.Dit onderzoek geeft jongeren van een kwetsbare doelgroep een stem en draagt daarmee bij aan de participatie van jongeren met psychische problemen.De aanpak van deze studie is vernieuwend ten opzichte van andere studies aangezien jongeren met psychische problemen zelf betrokken worden bij de opzet van dit onderzoek.Zij denken mee over de werving en de af te nemen vragenlijst. De uitkomsten van dit onderzoek zullen leiden tot diverse nationale en/of internationale wetenschappelijke publicaties.Daarnaast wordt er studiemateriaal ontwikkeld voor de toekomstige sociaal werkers, zoals een checklist ‘’Signalering en herkenning van internaliserende problematiek’’ en worden huidige studenten betrokken bij de opzet van het onderzoek.