Overgewicht en gezondheidsrisico's in relatie tot de zwangerschap
Overgewicht verhoogt de kans op problemen voor, tijdens en na de zwangerschap. De verloskundige kan een unieke rol spelen bij de begeleiding van de zwangere en haar familie met betrekking tot een gezondere levensstijl.
DOCUMENT
product
roken en zwangerschap
Prospectief onderzoek onder gezonde nulliparae naar de gevolgen van roken in de zwangerschap voor moeder en kind
DOCUMENT
product
Andere vrouwen, andere zorg, andere cijfers
Review van Perined jaarboek 2015
DOCUMENT
product
Zijn röntgenonderzoeken schadelijk tijdens de zwangerschap
Soms is het nodig om röntgenonderzoek te laten doen. Met een röntgenonderzoek kunnen eventuele afwijkingen in het lichaam worden gevonden. Bijvoorbeeld met een röntgenfoto van je gebit bij de tandarts. Of een CT-scan van je buik om te kijken of hier een afwijking zit. Maar, is dit ook veilig wanneer je zwanger bent? Ongeboren kinderen zijn gevoeliger voor röntgenstraling dan volwassenen vanwege snel delende weefsels, vertelt onderzoeker en verloskundige Maria Dalmaijer. De risico’s lijken echter erg klein te zijn. Bovendien is de hoeveelheid straling die bij de baby komt verwaarloosbaar. Harmen Bijwaard, lector Medische Technologie aan Hogeschool Inholland legt uit dat röntgenonderzoeken tijdens de zwangerschap daarom veilig zijn. Bij een uitgebreidere CT-scan van de buik zal de arts bekijken of er andere onderzoeken mogelijk zijn.
LINK
product
Ouders versterken
LINK
product
Studenten leren recontextualiseren in het beroepsonderwijs; de rol van ontwerptekeningen en beroepsdilemma’s
Studenten in het beroepsonderwijs hebben vaak problemen met recontextualiseren. Door recontextualisatie verbinden studenten verschillende type kennis tot beroepskennis. Beroepskennis wordt opgevat als verborgen, situationele, episodische maar ook expliciete en gecodificeerde kennis. Dit artikel gaat
in op de vraag hoe recontextualiseren door studenten in het beroepsonderwijs gestimuleerd kan worden. Twee gevalsstudies in het voorbereidend- en het middelbaar beroepsonderwijs zijn uitgevoerd, waar de eerste gevalsstudie ontwerptekeningen en de tweede gevalsstudie beroepsdilemma’s gebruikt om
recontextualisatie van studenten te stimuleren. De eerste gevalsstudie laat zien dat ontwerptekeningen
het recontextualiseren van studenten in het technische voorbereidend middelbaar beroepsonderwijs kan ondersteunen. De ontwerptekeningen zetten studenten aan tot het verbinden van verschillende type
kennis, waarbij docenten actief hun eigen beroepskennis expliciteerden. De resultaten van de tweede gevalsstudie laten zien dat het bespreken van beroepsdilemma’s studenten in het middelbaar beroepsonderwijs aanzet tot reflectie. Er werden geen verschillen gevonden in interacties tussen studenten en docenten en tussen studenten onderling. Wel werden er verschillen gevonden voor het beroep
(ICT en Pedagogisch Werk). De twee gevalsstudies laten zien dat begeleiding van de docent ertoe doet bij het recontextualiseren van beroepskennis
DOCUMENT
product
Couchsurfing-gast-vrijheid blijheid? Een schaap in wolfskleren
DOCUMENT
product
Gewenning aan nieuwe texturen bij kinderen tussen 8 en 9 maanden
De grootte van de stukjes in potjes babyvoeding laat geen verschil zien op de kauwvaardigheid bij geprakt voedsel gedurende de interventieperiode (leeftijd 8-9 maanden) maar beïnvloedde wel de kauwvaardigheid bij een stukje gekookte aardappel en - wortel, als dat voor de eerste keer werd aangeboden op een leeftijd van 9 maanden.