Onderliggend project betreft een samenwerking tussen Fontys Hogescholen, het Nijmeegse bedrijf ENKI Energy en Sanadome Hotel & Spa. Het project bestaat uit de opschaling van een innovatieve techniek voor de verwijdering van gebonden chloorverbindingen uit zwembadwater. Het gaat hierbij om de opschaling van pilotschaal (om de werking van de techniek te testen) naar praktijkschaal (echte toepassing in een zwembad). Het project omvat het ontwerp, de bouw en het testen van een prototype biofilter, die de basis vormt voor de verdere ontwikkeling en vermarkting van het product. Parallel aan het ontwerp en de bouw van het prototype wordt hiertoe een marketing- en businessplan ontwikkeld. Toepassing van het biofilter in zwembaden leidt ertoe dat zwembadwater minder vaak geloosd hoeft te worden op het riool. Dit leidt tot aanzienlijke water- en energiebesparing. Ook voorkomt het aantasting en corrosie van metalen in de zwembadruimte doordat er minder chloorverbindingen in de lucht zitten. Deze hoeven hierdoor minder vaak vervangen te worden. Tevens is een lager concentratie chloorverbindingen in de lucht gezonder voor zwembadbezoekers (minder irritatie ogen en luchtwegen).
Niet alle kinderen vinden zwemmen leuk. Nijlpaard Jip werd gemaakt door Sportfondsen Groep als mascotte in zwembaden, om kinderen te helpen bij hun zwemles. Wij keken hoe we Jip met charactermarketing nog interessanter konden maken voor kinderen.Doel Leren zwemmen is voor kinderen heel belangrijk. De Sportfondsen Groep wilde met het personage Jip (een nijlpaard dat leert zwemmen) zwemlessen leuker maken, maar wist niet hoe. “Jip leefde helemaal niet”, constateerde Simone de Droog, onderzoeker bij het lectoraat Human Experience & Media Design en expert in charactermarketing. “Hij was te groot en te oud, bijna een soort docent. Daardoor konden jonge kinderen niet aan hem relateren. Met dit onderzoek kijken we hoe we Jip kunnen verbeteren. De bedoeling is dat de mascotte kinderen nog meer stimuleert om het water in te duiken. Resultaten Samen met een aantal teams van circa twintig studenten Digitale Media en Communicatie bedacht Simone de Droog een nieuwe Jip: kleiner, slanker, jonger en zachter. Zwembaden betrekken hun leerlingen met multimediale storytelling nu effectiever bij Jip, wie zijn vriendjes zijn, wat hij graag doet én wat hij durft. De Droog: “Er kwam een prentenboek, een Jip-knuffel, een Jip-tas en een Jip-handdoek." De Sportfondsen Groep heeft de contractopdracht voor 2018 verlengd: studenten werken aan zwembandjes met een NFC-chip. Aan het eind van de zwemles mogen de zwemmers aan een levensgrote Jip een high-five geven; het bandje maakt contact met de sensor in Jips hand en dat levert punten op. Met deze punten kunnen kinderen vervolgens filmpjes, spelletjes en meer in de Jip-app openen. Met de aangepaste Jip blijft zwemmen leuk, en kan de zwemvoortgang digitaal gevolgd en gestimuleerd worden. Sportfondsen Groep wil deze app en de zwembandjes met chip graag gaan ontwikkelen. Looptijd 01 januari 2016 - 31 december 2021 Aanpak Studenten Digitale Media en Communicatie volgden colleges over charactermarketing. Ook leerden ze hoe je onderzoek doet bij (zeer) jonge doelgroepen. MKB Game Changers De oplossingen die we bedachten, waarin we data verzamelen over de zwemvoortgang, sluit perfect aan bij Crossmedialab’s grote onderzoeksproject 'MKB Game changers'. Daarin gebruiken we data om zorggames te verbeteren, gedrag positief te beïnvloeden en door spelelementen de gebruiker meer te betrekken.
Hanzehogeschool heeft de expertise en ervaring om praktijkgericht onderzoek naar thema’s in het zwemonderwijs uit te voeren. In verbinding met de sport- en beweegopleidingen en het lectoraat Sportwetenschap kunnen docentonderzoekers, lectoren en studenten praktijkgericht onderzoek uitvoeren. Daarbij kunnen ze in verbinding met de hbo-sportopleidingen ook helpen de praktische vertaalslag te maken naar concrete verbetermogelijkheden van de zwempraktijk bij zwemonderwijzers en zwembaden. In de drieslag van onderwijs, onderzoek en ondernemerschap op de hogescholen en verbinding met de zwembranche liggen uiteenlopende mogelijkheden tot samenwerking.