“Als we echt de CO2-emissiedoelstellingen willen halen, moeten we het toerisme volledig in het vervoersbeleid integreren”, zegt Nina Nesterova. Zij is lector Duurzame Ontwikkeling in Toerisme en Transport aan de Breda University of Applied Sciences (BUas). De lector deelt haar visie tijdens een wetenschappelijke conferentie, die door DG MOVE in Brussel wordt georganiseerd. We nemen je mee naar de presentatie.
Lector Nesterova neemt het publiek in Brussel mee in haar verhaal en spreekt over “een van de meest fascinerende gebruikers van het Europese vervoerssysteem”. Daarmee doelt ze op de toerismesector: “Europa is een van de meestbezochte bestemmingen ter wereld. Economisch gezien is dat misschien goed nieuws, maar er zit ook een nadeel aan: de afhankelijkheid van enkele van de meest vervuilende vervoerswijzen, privéauto’s en vliegtuigen.”
BUas-lector Nina Nesterova heeft een heldere visie op het aanscherpen van de CO2-vermindering in de toerismesector. In een presentatie op een congres in Brussel vertelt ze over de grote – soms onopvallende – vervuilers binnen de toerismebranche. Volgens haar wordt die branche vaak vergeten in het beleid om emissiedoelstellingen te halen. Nesterova komt met concrete punten waardoor het verduurzamen van de sector een vlucht kan nemen. In dit artikel lees je alles over haar inspirerende presentatie in de Belgische hoofdstad.
Nina Nesterova geeft een voorbeeld. “De Nederlandse toerisme- en reissector genereerde in 2019 in totaal ongeveer dertig megaton aan CO2-uitstoot, goed voor twintig procent van alle Nederlandse CO2-uitstoot. Het grootste deel daarvan wordt veroorzaakt door transport buiten de Nederlandse grenzen: door landgenoten die vanuit Nederland reizen en toeristen die naar het land komen.”
In haar presentatie toont Nesterova het publiek ook het wereldwijde scenario voor de emissieroutes van toerisme. Ze maakt duidelijk dat er actie ondernomen móét worden. Anders is de groei van uitstoot door toerisme onverenigbaar met het bereiken van het doel: vijftig procent emissiereductie in 2023, naar nul procent emissie in 2025. Volgens Nesterova is “duurzaam vervoer essentieel om duurzaam toerisme te bereiken”. Dat legt ze verder uit. “In deze transitie kunnen we niet alleen vertrouwen op de technische vooruitgang van luchtvaart en motorvoertuigen, want die komt misschien te laat. Duurzame vliegtuigbrandstoffen hebben momenteel beperkingen in hulpbronnen en hernieuwbaarheid, en volledige elektrificatie van voertuigen gaat gepaard met uitdagingen op het gebied van energietransitie. Om al deze processen de tijd te geven, hebben we ook nu al een reeks vervoersbeleidsmaatregelen nodig die direct kunnen bijdragen aan duurzaam toeristisch reizen.”
De belangrijkste boodschap die Nesterova wil overbrengen: “We moeten toerisme volledig integreren in het vervoersbeleid, als we de CO2-emissiedoelstellingen echt willen halen.” Ze vervolgt: “Het huidige vervoersbeleid richt zich sterk op woon-werkverkeer en vrachtvervoer, en ziet toerisme als eindgebruikerssector vaak over het hoofd.”
Om het voor elkaar te krijgen, is een nieuw vervoersbeleid nodig. De lector somt de belangrijkste punten op:
“Door de duurzame transitie in gang te zetten, kunnen we samen vooruit. En samen vooruitgaan zorgt ervoor dat twee sectoren elkaar versterken in hun groene transitie.” – Nina Nesterova, lector Duurzame Ontwikkeling in Toerisme en Transport aan de Breda University of Applied Sciences (BUas) Op 21 februari 2024 was ze een van de geselecteerde sprekers op de conferentie in Brussel. Ze sprak er over de uitdagingen en toekomstige prioriteiten op het gebied van vervoer en mobiliteit in de Europese Unie. In haar werk voor de BUas past Nesterova de kennis over duurzame vervoersontwikkelingen toe op de toerismesector. Die kennis draagt bij aan emissiereductie in de toerisme- en transportsector in Europa.
BUAS levert een concrete bijdrage aan toegepast en praktijkgericht onderzoek. Daarvan is ook de deelname aan deze conferentie een goed voorbeeld. Het evenement, dat werd geïnitieerd door de Europese Commissie, was bedoeld om blinde vlekken in het vervoersbeleid te identificeren. Het werd georganiseerd door DG MOVE en was het eerste in zijn soort. De input wordt gebruikt in nieuw vervoersbeleid, als advies voor de nieuwe commissie die binnenkort wordt opgericht.
Download hier een samenvatting van het congres. (PDF)