De meerderheid van de retailers in Nederland maakt nog geen gebruik van social media. En van de retailers die al wel actief zijn op onder meer Hyves, Facebook en Twitter, worstelen velen met het verkrijgen van volgers op hun social media-account. Daar komt bij dat consumenten vooralsnog overwegend sceptisch zijn over het gebruik van social media door bedrijven. Dit blijkt uit recent onderzoek van het Centre for Applied Research on Economics & Management van de Hogeschool van Amsterdam onder ruim 5600 retailers en achthonderd consumenten.-----Het ontwikkelen van een goede multichannel strategie is één van de belangrijkste uitdagingen waar retailers vandaag de dag voor staan. Een toenemend aantal ‘traditionele’ retailers ziet het opzetten van een webshop als een belangrijke aanvulling op hun fysieke winkels en probeert te profiteren van de groeiende e-commerce markt. Om retailers te helpen bij de uitdagingen die het combineren van een webshop met fysieke winkels met zich mee brengen, hebben PwC en de Hogeschool van Amsterdam een verkennend onderzoek uitgevoerd. Het doel van het onderzoek is om in kaart te brengen hoe multichannel retailers hun bedrijf optimaliseren. In het bijzonder wordt gekeken naar de strategische en operationele uitdagingen waar multichannel retailers voor staan en de manieren waarop zij deze aanpakken. De resultaten zijn gebaseerd op interviews en een online enquête onder 41 multichannel retailers in Nederland.
DOCUMENT
31-10-2011Social media zijn momenteel het gesprek van de dag. In slechts enkele jaren tijd hebben social media sites als YouTube, Facebook en LinkedIn een miljoenenpubliek aan zich gebonden. En het aantal consumenten en bedrijven dat gebruik maakt van deze online platformen groeit nog steeds sterk. Hoewel er dagelijks nieuwe cijfers verschijnen over het gebruik van social media is er vooralsnog weinig bekend over de adoptie van social media door bedrijven. Middels dit boek willen de onderzoekers van het lectoraat Online Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam een bijdrage leveren aan het opvullen van deze kennisleemte door het social media gebruik binnen de detailhandel in Nederland in kaart te brengen. Het boek bevat de resultaten van een onderzoek naar gebruik van de social media sites Hyves, Facebook, LinkedIn, YouTube, weblogs, Twitter en fora door (web)winkels en consumenten in Nederland. Welke social media sites worden veel en welke weinig gebruikt door (web)winkels en consumenten in Nederland? Wat zijn de kenmerken van de (web)winkels en consumenten die voorop lopen en achterblijven in het gebruik van social media platformen? In hoeverre zijn Nederlanders geïnteresseerd in het volgen van commerciële bedrijven via social media? Hoeveel volgers hebben (web)winkels op Hyves, Facebook, LinkedIn, YouTube en Twitter? Op deze en andere vragen over het gebruik van social media in de detailhandel in Nederland wordt in dit boek antwoord gegeven.
DOCUMENT
31-12-2010Niet bekend