Publinova logo
Machiel Veltkamp
persoon

Machiel Veltkamp


Over

Mijn naam is Machiel Veltkamp, en mijn verbinding met HKU-onderzoek loopt via mijn rol als docent, onderzoeker en medewerker Leren en Innoveren op het gebied van Creatieve Technologie. Binnen HKU Onderzoek ben ik actief betrokken bij de ontwikkeling van Extended Realities en de rol van creatieve technologie in onderwijs en innovatie. Ook werkte ik mee aan het professionaliseringsprogramma Didactiek voor Creatieve Technologie (DCT), een traject waarin docenten en medewerkers experimenteren met technologie in hun onderwijspraktijk.

Mijn onderzoeksgebied ligt op het snijvlak van kunst, technologie, datavisualisatie en interactieve systemen. Als kunstenaar en creative coder met expertise in datavisualisatie combineer ik een esthetische en technische benadering. Ik onderzoek hoe creatieve systemen kunnen bijdragen aan onderwijsinnovatie, lectoraten en publieksinteractie.

Mijn onderzoeksinteresses liggen vooral bij de vraag hoe technologie laagdrempelig en betekenisvol kan worden ingezet in educatieve contexten. De workshop “Verkenning van Creatieve Technologie in het Onderwijs” sloot hier goed op aan en werd gegeven in het kader van de installatie van het lectoraat. Het idee dat deelnemers spelenderwijs kennismaken met technologieën zoals LEAP Motion, Kinect en projectie-installaties, en daarover samen reflecteren, sluit nauw aan bij mijn overtuiging dat technologie een middel moet zijn, geen doel op zich. Daarnaast verdiep ik me in computational thinking, cross-disciplinaire samenwerking, en de didactiek van experiment en spel in technologische leeromgevingen.

Voor de toekomst droom ik van onderzoek dat verder reikt dan de grenzen van de HKU. Ik wil samenwerken in internationale verbanden en grotere projecten leiden waarin technologie, kunst en onderwijs elkaar versterken. Mijn ambitie is om initiatieven te ontwikkelen waarin studenten, docenten en gemeenschappen experimenteren met extended reality, mixed media en interactieve omgevingen — niet alleen als kunstinstallaties, maar ook als leer- en ontdekomgevingen. Uiteindelijk wil ik bijdragen aan een onderwijslandschap waarin technologie uitnodigend, inspirerend en toegankelijk is, en waarin experiment, reflectie en interdisciplinariteit centraal staan.



Identifiers

Niet bekend

Telefoonnummer

Email