Project

Bedwantsdetectiekit

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

- Taboe omtrent bedwantsen: om de commerciële haalbaarheid in kaart te brengen hebben we een klantprofiel opgesteld op basis van interviews. Dit wilden we doen met professionele bestrijders, hotelmanagers/eigenaren en particulieren. Het was lastig om direct particulieren te vinden die te maken hebben (gehad) met bedwantsen. We hebben via verschillende kanalen waar particulieren informatie en diensten in kunnen winnen samengewerkt en verzocht onze contactgegevens op te sturen, zodat zij contact met ons op konden nemen. Vanwege AVG konden we dat niet andersom doen. Daar heeft niemand op gereageerd. Bij de hotels hebben we in eerste instantie gemaild, maar daar kregen we vrijwel geen reacties op. Vervolgens is er gebeld, maar merkten we snel dat er niet graag over gesproken werd, of werd aangegeven dat het bij hen geen probleem is en wilden er niet verder over spreken. De professionele bestrijders waren wel bereid mee te werken en van de hotels die ons wel te woord wilden staan gaven ook aan dat alles omtrent de bestrijding via de professionele bestrijders georganiseerd wordt; ook een monitoring met een kit.
- Moleculaire analyses: bij de moleculaire analyses met ddPCR bleek er geen betrouwbare uitslag gegenereerd te worden. Na het oplossen van mogelijke oorzaken veranderde dit niet. Dit is opgelost door voor een andere methode (qPCR) te kiezen.


Beschrijving

De recente toename in het aantal bedwantsen in de Westerse wereld leidt ertoe dat steeds meer mensen in contact komen met deze insecten. Vroege detectie is cruciaal voor een snelle bestrijding. Dit is echter lastig door de cryptische leefwijze van de bedwants, en vereist vaak destructieve maatregelen. In dit project onderzoeken HAS Hogeschool en BioMon of het haalbaar is om een bedwantsdetectiekit te ontwikkelen waarmee de aanwezigheid van bedwants DNA in ruimten bepaald kan worden door het nemen van een swab of stofzuigersample. Bovendien wordt onderzocht hoe dit product en deze dienst efficiënt op de markt gezet kan worden.



© 2024 SURF