Communicatieprofessionals slagen er niet in
adequaat om te gaan met beroering in de publieke
sfeer, in het bijzonder als deze zich op sociale media
afspeelt. Dat onvermogen betaalt zich vaak duur uit
want leidt tot grote maatschappelijke problemen
(‘issues’), vertrouwensverlies, hoge kosten, grillig
beleid en andere onverkwikkelijkheden. Vandaar de
behoefte onder professionals dergelijke beroering
voor te zijn. Belangrijkste doel van dit project is de
ontwikkeling van een leeromgeving die hen daartoe
in staat stelt.
Het vermogen de beroering op sociale media,
voor zover mogelijk, te begrijpen en te beheersen,
begint bij inzicht in hoe die beroering tot stand komt,
zich ontwikkelt en het beste benaderd kan worden.
Cruciaal hierbij is het besef dat men er vroeg bij
moet zijn, nog voordat de onrust op sociale media
zich tot een issue ontwikkelt. Daarna is het veelal
te laat. Vandaar het enorme belang oog te hebben
voor de subtiliteit en complexiteit van taal. Immers
heel vaak staat er niet wat er staat of zegt men niet
wat men bedoelt. Maar het herkennen van de juiste
bedoeling is een buitengewoon lastig proces dat via
traditionele vormen van monitoring veelal onvoldoende
tot stand komt. Voor een adequate omgang
met potentiële issues zou dat echter wel moeten. De
mogelijkheden daartoe maken de kern uit van de in
dit project voorgestelde vorm van discoursanalyse
en daarop gebaseerde leeromgeving.
Voor zowel die discoursanalyse als de leeromgeving
wordt gebruik gemaakt van AI technieken. Die
technieken maken de leeromgeving ‘smart’, dat wil
zeggen vol mogelijkheden tot interactie, automatische
feedback, visualisaties en geavanceerde vormen
van kennisverwerving. AI technieken worden
in dit project ook ingezet bij het doen van discoursanalyse.
Deels gebeurt dat door de communicatieprofessional
zelf, tijdens het leerproces. Al doende leert
hij niet alleen over het publiek debat maar draagt
ook bij aan kennis en analyse daarvan.