project

BEP voor Beeld


Doel

In het KIEM-project “BEP voor Beeld”, uitgevoerd door het lectoraat Communicatie in Digitale Transitie van de Hogeschool Utrecht, is het begin van een zogenaamde "BEP voor Beeld" ontwikkeld. Deze is gebaseerd op de BEP, Birds' Eye Perspective, resultaat van een eerder Raak Publiek-project .
De beeldanalyse-tool richt zich op de analyse van beelden met behulp van de discursief psychologische methode, speciaal ontworpen voor communicatieprofessionals. Beeldtechnologie bestaat al heel lang, maar er is nog geen handelingsperspectief om beelden te analyseren of te ordenen. Er is enorme behoefte aan instrumenten om te analyseren of beeld in het sociale verkeer op een verantwoorde wijze wordt opgepakt.
Binnen het project is een beeldanalyse-tool ontwikkeld, waarmee gebruikers een reeks vragen over een zelfgekozen beeld beantwoorden. Dit proces leidt tot een gedetailleerde analyse en biedt handvatten voor het formuleren van een passende reactie.
De tool is gebaseerd op kernprincipes uit het discursief psychologisch onderzoek, zoals de ‘next turn proof procedure’ en het gebruik van retoriek. De beeldanalyse tool bestaat nu uit een vragenlijst aan de hand van een beeldanalytisch kader. We hopen deze beeldanalyse tool voort te zetten in de Raak Publiek, waarvoor wij ook een aanvraag hebben geschreven tijdens dit KIEM project. De aanvraag van deze Raak Publiek is genaamd ‘Het heet niet toevallig beeldvorming! Een onderzoek naar de rol van visuele elementen bij issues in het publieke debat’. In deze eindrapportage van de KIEM wordt het verloop van het project, de samenwerking met consortiumpartners en de doorwerking naar de praktijk verder toegelicht.


Beschrijving

Sociale media zorgen voor een grillig verloop van het publieke debat. Dat komt doordat iedereen via deze media zijn zegje kan doen en velen van die mogelijkheid ook inderdaad gebruik maken. Vaak is dat spontaan en ongefilterd. De gevolgen daar¬van kunnen voor iedereen en zeker voor politiek, publieke organisatie en bedrijfsleven heftig zijn. Vandaar de onder communicatieprofessionals steeds terugkerende vraag: wat doen we met al die beroering die via sociale media tot ons komt? Tegenspreken? Negeren? Meedoen?

Om aan die vraag tegemoet te komen hebben we in twee voorlopende Raak Publiek projecten de BEP ontwikkeld. BEP staat voor Bird’s Eye Perspective. BEP biedt communicatieprofessionals een vogelper-spectief in online conversaties. Het perspectief helpt die conversaties en eventueel daaropvolgende inter-acties op waarde te schatten. Communicatieprofes¬sionals gebruiken inzichten uit BEP om bewuster te zijn van de gevoeligheden en weerstanden in gesprekken die gaande zijn en aan te sluiten op wat leeft in het publieke debat. Dit stelt hen in staat om in gesprek te blijven én de stap te kunnen maken naar een anticiperende communicatiestrategie.,

De KIEM subsidie zullen wij gebruiken om een RAAK PUBLIEK-aanvraag te schrijven, waarin de basis wordt gelegd voor een discursief psycho¬logisch onderzoek naar een beeld-BEP die helpt patronen in beeldgebruik te ontdekken, te zien uit welke elementen de verschillende beelden bestaan, en ingrediënten biedt voor een reactie in beeld. Daarbij kijken we met nadruk naar het beeld aspect van online uitingen in een gesprekscontext en de patronen die zich daarin voordoen, de dynamiek en het verloop van interacties.
In samenspraak met consortiumpartners zullen wij de KIEM subsidie gebruiken om:
> de aanvraag inhoudelijk vorm te geven
> geschikte casussen te selecteren die als onderzoeksmateriaal zullen dienen
> werkpakketten samen te stellen en een activiteitenplan te maken
> meer instellingen en praktijkorganisaties betrekken en uitnodigen voor deelname


Producten

Er zijn geen producten gekoppeld


Thema's



Projectstatus

Afgerond

Startdatum

Einddatum

Regio

Niet bekend