Het Centre of Expertise Biobased Economy (Avans Hogeschool & HZ UAS) werkt sinds oktober 2014 samen met 11 (MKB)bedrijven, TU/e en InHolland aan de ontwikkeling van een volledig uit biocomposiet bestaande biobased fiets-voetgangersbrug (www.biobasedbrug.nl). Dit is een wereldwijd nog niet eerder vertoonde primeur. Juist door de toepassing van lokaal vrijkomende vlasvezels welke uitermate goed in staat zijn om schokken te absorberen, kan zowel een efficiënte als ook duurzame brug worden verkregen. Het doel van het project is het architectonische en constructief ontwerpen van één of meerdere biobased composiet fiets- en voetgangersbruggen alsmede het uitwerken van de bouwmethode. Er is de afgelopen projectperiode juist veel aandacht geweest voor de optimale vorm (topologie) welke bij het vlas- en hennep biocomposiet materiaal past. Aangezien biocomposiet erg geschikt is voor belasting op trek (en minder op druk) is er gezocht naar geoptimaliseerde brugontwerpen die juist gericht zijn op deze materiaaleigenschap. Binnen het SIA project wordt gewerkt via iteratieve ontwerpmethoden gebruik makend van multidisciplinaire werksessies terwijl een aantal van de studentenprojecten meer te beschouwen zijn als “learning by design” (werkstuk maken van 1 meter; beproeven/ beoordelen en vervolgens nieuwe werkstukken maken). Sinds begin 2016 is, als spin off vanuit het Raak project, een 4TU project gestart met als doel de daadwerkelijke realisatie van een 14 meter lange biocomposiet brug over de Dommel. Deze brug is volledig gemaakt van vlas en hennep, biohars en PLA-schuim en is daarmee een wereld primeur. Bij het CoE BBE lectoraat Biobased Bouwen is door 45 Avans studenten gewerkt aan een 2 meter lange middensectie op ware grootte.