De maatschappelijke aandacht voor welvaartcreatie die verder reikt dan financiële welvaart en de oproep aan bedrijven om hieraan bij te dragen, groeit. MKB-familiebedrijven vinden het vanzelfsprekend om een bijdrage te leveren, maar geven ook aan dat dergelijke brede welvaartactiviteiten niet zijn ingebed in de huidige bedrijfsstrategie. Hieruit volgt de praktijkvraag:
Hoe kunnen we [MKB-familiebedrijven] brede welvaartactiviteiten planmatiger aanpakken zodat we meer maatschappelijke impact kunnen maken?
Het doel van het project is om interventies (werkwijzen) te ontwikkelen en te toetsen om brede welvaartcreatie bij MKB-familiebedrijven inzichtelijk te maken en de maatschappelijke impact ervan te vergroten door ‘ad hoc’ uitgevoerde activiteiten planmatiger aan te pakken. De centrale onderzoeksvraag is:
Hoe kunnen MKB-familiebedrijven brede welvaartactiviteiten koppelen aan hun bedrijfsstrategie en de maatschappelijke impact van deze activiteiten vergroten?
Het project wordt uitgevoerd door het Lectoraat Familiebedrijven van Windesheim, het Kenniscentrum Business Innovation van Hogeschool Rotterdam, en met Utrecht University School of Economics. We starten het project met acht MKB-familiebedrijven, met wie interventies worden ontwikkeld, waarna andere familiebedrijven aansluiten en in twee rondes de interventies worden doorontwikkeld. FBNed is aangesloten voor de valorisatie in Nederland en internationaal via hun koepelorganisatie FBN. De belangrijkste onderzoeksmethode in het project is de meervoudige case study methode.
Verwachte outcome:
Maatschappelijke impact van MKB-familiebedrijven vergroten door:
• Kennis over hoe MKB-familiebedrijven zich (kunnen) ontwikkelen in brede welvaartcreatie;
• De (h)erkenning van MKB-familiebedrijven in brede welvaartcreatie;
• Bewustwording van kansen die brede welvaarcreatie MKB-familiebedrijven kan bieden.
Verwachte output:
• Een werkboek met een scan voor MKB-familiebedrijven om de huidige en gewenste situatie t.a.v. brede welvaartcreatie inzichtelijk te maken, inclusief interventies om brede welvaartactiviteiten te verankeren in de strategie en maatschappelijke impact te maken;
• Twee wetenschappelijke artikelen, vijf vakpublicaties, acht teaching cases en vijf seminars in samenwerking met FBNed om resultaten breed te delen, voor onderwijs, wetenschappelijk publiek en bedrijven.
De maatschappelijke aandacht voor welvaartcreatie die verder reikt dan financiële welvaart en de oproep aan bedrijven om hieraan bij te dragen groeit steeds verder door. Mkb-familiebedrijven vinden het veelal vanzelfsprekend om een bijdrage te leveren, maar geven ook aan dat dergelijke brede welvaartactiviteiten niet of onvoldoende zijn ingebed in de bedrijfsstrategie. Ze maken daardoor geen keuzes in wat ze wel of niet doen en denken onvoldoende na over of en hoe deze activiteiten aansluiten op hun business model.
Het doel van het project was om middels de meervoudige case study methode werkwijzen te ontwikkelen en te toetsen om de aanpak van brede welvaartcreatie bij mkb-familiebedrijven inzichtelijk te maken maar ook strategisch te verbeteren, zodat de maatschappelijke impact van deze activiteiten toeneemt.
De maatschappelijke impact door mkb-familiebedrijven is vergroot doordat:
• Kennis is ontwikkeld over hoe mkb-familiebedrijven zich kunnen ontwikkelen in brede welvaartcreatie;
• Mkb-familiebedrijven en hun stakeholders hun rol in brede welvaartcreatie (h)erkennen en hieraan uiting geven;
• Ondernemers bewustwording ontwikkelen van kansen die een strategische aanpak van brede welvaartcreatie hen kan bieden.
Concrete output:
• Een werkboek met scan voor mkb-familiebedrijven om de huidige en gewenste situatie t.a.v. brede welvaartcreatie inzichtelijk te maken, inclusief werkwijzen om brede welvaartactiviteiten strategischer aan te pakken;
• Twee wetenschappelijke artikelen (waarvan 1 conferentiepaper en 1 artikel onder review bij Journal of Family Business Strategy), 2 publicaties in Holland Management Review, 1 teaching case die wordt gepubliceerd in het Elgar Case Book on Trust in Family Enterprise, 6 teaching cases die beschikbaar zijn voor het onderwijs en 4 seminars die in samenwerking met FBNed zijn georganiseerd, waarvan 1 eindevent.
• 1 website en 3 video’s die de werkwijzen moeten illustreren. De website wordt gebruikt als basis voor een nieuwe SPRONG-groep die de website verder gaat vullen met te ontwikkelen materialen. De website gaat live uiterlijk op 9 april a.s.
Er zijn geen producten gekoppeld
Afgerond
Niet bekend
RAAK.MKB16.005