Onderwijsvernieuwing zoekt naar nieuwe vormen om onderwijs dichter bij maatschappelijke problemen en probleemeigenaren te brengen. Er liggen grote opgaven voor Nederland om ons land klimaatadaptief te maken om de effecten van wateroverlast, droogte en hittestress aan te pakken. Gemeenten en waterschappen staan voor de taak binnen enkele jaren hun beheersgebied te voorzien van klimaat adaptieve maatregelen binnen beperkt budget, ruimte en tijd. Daarom is het van belang dat onderwijs hierin een grote rol krijgt.
De Hanzehogeschool Groningen heeft in samenwerking met de hogeschool Rotterdam een activiteit ontwikkeld waar onderwijs, onderzoek en bedrijfsleven samen komen: Climatecafé
Waterprof is een MKB die jong professionals in de watersector opleidt tot procesmanagers van complexe maatschappelijke watervraagstukken. Hierbij zoekt Waterprof naar vernieuwende methoden om opdrachtgevers te ondersteunen. Waterprof houdt zich daarom ook bezig met promotie van onderwijsvernieuwing binnen het praktijkgerichte hogeschoolonderwijs. De samenwerking met Hanze en publieke partijen kan een boost geven aan de uitdaging voor onderwijsvernieuwing en helpen bij een bredere uitrol van het product Climatecafé bij andere hogescholen in Nederland en internationaal praktijkonderwijs.
ClimateCafé is a field education concept involving dierent fields of science and practice for capacity building in climate change adaptation. This concept is applied on the eco-city of Augustenborg in Malmö, Sweden, where Nature-Based Solutions (NBS) were implemented in 1998.ClimateCafé Malmö evaluated these NBS with 20 young professionals from nine nationalities and seven disciplines with a variety of practical tools. In two days, 175 NBS were mapped and categorised in Malmö. Results show that the selected green infrastructure have a satisfactory infiltration capacity and low values of potential toxic element pollutants after 20 years in operation. The question “Is capacity building achieved by interdisciplinary field experience related to climate change adaptation?” was answered by interviews, collecting data of water quality, pollution, NBS and heat stress mapping, and measuring infiltration rates, followed by discussion. The interdisciplinary workshops with practical tools provide a tangible value to the participants and are needed to advance sustainabilityeorts. Long term lessons learnt from Augustenborg will help stormwater managers within planning of NBS. Lessons learned from this ClimateCafé will improve capacity building on climate change adaptation in the future. This paper oers a method and results to prove the German philosopher Friedrich Hegel wrong when he opined that “we learn from history that we do not learn from history”
DOCUMENT
Blog geschreven door Floris Bogaard op de website van de Hanzehogeschool Groningen
DOCUMENT
Wat begon als een wekelijks vragenuurtje voor studenten in de corona periode is na bijna 5 jaar uitgegroeid tot een groenblauwe community die elke week van gedachte wisselt met experts over klimaatadaptatie. Uiteenlopende onderwerpen kwamen voorbij als ‘welke vegetatie hoort in een wadi?’, of ‘wat is de ecologie onder drijvende zonnepanelen’, Regenwaterbenutting: diverse technieken en praktijk voorbeelden en ook een paar afleveringen over (regen) waterkwaliteit: welke stoffen moeten we ons (geen) zorgen over maken? In de eerste jaren kwamen deze onderwerpen voorbij omdat studenten erom vroegen of ze presenteerden zelf de resultaten van hun afstudeerdonderzoek. Na 5 jaar is de focus meer op actualiteit in klimaatadaptatie met een doelgroep breder dan alleen studenten. Er staan er ca 250 videos online en worden gemiddeld 50 keer teruggekeken met hoogste aantal kijkers ca 500 keer. Gemiddelde aanwezigheid is ca 10 personen met een maximum van ca 75, deze grote aantallen worden zijn niet wenselijk om het informele karakter te behouden.
IMAGE
Afgerond
Niet bekend