Project

Collectief Online

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

Veel stedelijke winkelgebieden kampen met teruglopende bezoekersaantallen en dalende winkelomzetten, onder meer omdat consumenten steeds meer online winkelen. Daardoor verandert de functie van stedelijke winkelgebieden. Als reactie op het veranderde gedrag van consumenten werken ondernemers, gemeente en andere stakeholders steeds vaker collectief samen om het winkelgebied toekomstbestendig te maken. De marketing van het winkelgebied is daarbij een belangrijk thema, waarbij online een steeds prominentere rol gaat spelen. Via online marketingkanalen en digitale marketingactiviteiten proberen collectieven de aantrekkelijkheid van het winkelgebied te verhogen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een website van het winkelgebied, een app, een gezamenlijke Facebookpagina of een digitale cadeau- of spaarkaart. Online is dus echt niet alleen maar een bedreiging. Het is ook een middel om de aantrekkelijkheid van deze winkelgebieden te verhogen.

Het onderzoekproject ‘Collectief Online’ heeft tot doel MKB-ondernemers én collectieven nieuwe inzichten te verschaffen over de wijze waarop collectieve digitale marketingactiviteiten kunnen bijdragen aan meer omzet én aan het vergroten van de consumententrekkracht en verblijfswaarde van hun winkelgebied. Binnen het onderzoeksproject zijn verschillende onderzoeken uitgevoerd. Er is een webinventarisatie gehouden onder 758 collectieven, 175 collectieven hebben meegedaan aan een enquête en 55 collectieven en ondernemers zijn geïnterviewd. Daarnaast is er een enquête gehouden onder 2500 consumenten en zijn 40 consumenten in vier stedelijke winkelgebieden geïnterviewd.

Uit ons onderzoek blijkt dat de inzet van digitale marketingactiviteiten nu nog marginaal is, maar wel veel toekomstpotentie heeft. Voor collectieven is het belangrijk dat ze klantbehoefte centraal stellen en onderzoek doen naar de klantbehoefte. Aan de hand van deze klantbehoefte kunnen digitale marketingactiviteiten en online kanalen als website en Facebook effectiever worden ingezet, waarbij klantinteractie en actuele content kernwoorden zijn. Tot slot zien we dat goede samenwerking tussen stakeholders in het winkelgebied cruciaal is voor een effectieve inzet van digitale marketingactiviteiten.

De resultaten van het onderzoek zijn samengevat in twee interactieve dashboards en een vijftal infographics. Daarnaast is er een handboek Het Verbonden Winkelgebied uitgebracht. Met dit handboek willen we collectieven, centrummanagers, ondernemers en andere partijen helpen met het opzetten van een duurzame digitale marketingstrategie van hun winkelgebied en deze effectief in te zetten.


Beschrijving

Dit project richt zich op mkb-ondernemers die deelnemen aan een ondernemerscollectief in een binnenstedelijk winkelgebied en zichzelf geconfronteerd zien met een forse omzetverschuiving van offline winkelen naar online winkelen. Om tijdig en op de juiste wijze te reageren op het veranderend koopgedrag van consumenten, willen mkb-ondernemers laten onderzoeken hoe op internettechnologie gebaseerde marketing- en verkoopacties door ondernemerscollectieven kunnen bijdragen aan meer omzet voor henzelf én aan het vergroten van de consumententrekkracht en verblijfswaarde van hun winkelgebied.

Het consortium wordt gevormd door de Hogeschool van Amsterdam, Universiteit Utrecht, Het Platform De Nieuwe Winkelstraat (DNWS), Stad&Co, Q&A Research & Consultancy, een mkb-ondernemer en het collectief Arnhem Winkelstad. Deelnemers zijn collectieven uit Amsterdam (drie collectieven), Arnhem, Eindhoven, Roosendaal, Wageningen en Zevenaar en per collectief telkens één of twee mkb-ondernemers.

De centrale onderzoeksvraag van dit project luidt: ?Hoe kunnen ondernemerscollectieven in binnenstedelijke winkelgebieden op basis van internettechnologieën hun business model versterken waardoor de deelnemende individuele mkb-ondernemers meer omzet kunnen genereren?? Om deze vraag te kunnen beantwoorden, zijn vier deelvragen met samenhangende werkpakketten geformuleerd die door de consortiumpartners op basis van praktijkgericht onderzoek worden uitgevoerd.

De nieuwe kennis die met dit project wordt gegenereerd over de opzet, inrichting en werking van collectieven in binnenstedelijke winkelgebieden en hun op internettechnologie gebaseerde interventies, is van groot belang voor de overlevingskansen van winkeliers in heel Nederland. De resultaten van de interventies die in dit project worden ontwikkeld, geïmplementeerd en getest, kunnen - na validatie - door andere collectieven worden overgenomen en ingebed in hun eigen winkelgebied.

Naast state-of-the-art kennis over consumer insights, de werking van business modellen van collectieven en de effectiviteit van hun interventies, is het meest belangrijke eindproduct van het project een handboek voor ondernemerscollectieven met een concreet Plan van Aanpak voorzien van praktische tips en adviezen over hoe collectieven de verschillende onderdelen van hun business model kunnen optimaliseren. Kennisplatform De Nieuwe Winkelstraat en Stad&Co zorgen er voor dat dit handboek onder de aandacht van de collectieven komt.



© 2024 SURF