Project

Community vorming tijdens het opleiden van academische leerkrachten

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

Academisch geschoolde leerkrachten werken in het primair onderwijs maar scholen maken nog onvoldoende gebruik van hun capaciteiten. Dit project richt zich op de ontwikkeling van een gemeenschap van studenten en opleiders met de focus op het vergroten van de onderzoekende cultuur binnen de opleidingsscholen en -instituten.


Beschrijving

Academisch geschoolde leerkrachten kunnen in het primair onderwijs op allerlei manieren bijdragen. Scholen maken echter nog onvoldoende gebruik van hun kennis en kunde. Dit project richt zich op de ontwikkeling van een gemeenschap van studenten en opleiders met de focus op het vergroten van de onderzoekende cultuur binnen de opleidingsscholen en -instituten.

Doel

Dit project wil bijdragen aan:


  • Het vergroten van de onderzoekende cultuur binnen scholen en opleidingsinstituten 

  • Het versterken van de positie van de academische leerkracht binnen de Opleidingsschool Utrecht-Amersfoort

  • De vier werelden (hogeschool, studenten, universiteit en werkveld) dichter bij elkaar te brengen.

Resultaten

Dit onderzoek werkt toe naar de volgende beoogde opbrengsten (ondersteund vanuit het PRIME framework; zie Greven & Andriessen, 2019):


  • Ten behoeve van kennisontwikkeling ontwikkelen we een beknopte en toegankelijke onderzoeksrapportage.

  • Ten behoeve productontwikkeling ontwikkelen we tools/activiteiten om community vorming bij studenten en opleiders van de academische lerarenopleiding te stimuleren.

  • Ten behoeve van persoonsontwikkeling willen we een bijdrage leveren aan gemeenschapsvorming van studenten en opleiders binnen de academische lerarenopleiding.

  • Ten behoeve van systeemontwikkeling ontwikkelen we een bijdrage aan de positie van de academische leerkracht binnen Opleidingsschool Utrecht-Amersfoort.

Looptijd


01 maart 2022 - 01 maart 2023


Aanpak

We maken gebruik van een participatieve actieonderzoeksgerichte methode: we betrekken studenten en opleiders van de academische lerarenopleiding actief in het onderzoeksproces. Verder zijn de onderzoeksactiviteiten niet alleen gericht op het vergaren van kennis, maar ook op het verbeteren van het handelen.

Downloads en links



© 2024 SURF