Steeds meer opleidingen in het hoger onderwijs kiezen voor programmatisch toetsen. Daarbij komt een veelheid aan ontwerpkeuzes kijken: Welke datapunten verzamel je? En hoe organiseer je feedback? Eerder onderzoek toonde dat opleidingen deze ontwerpkeuzes heel verschillend invullen, afhankelijk van hun eigen context en visie.
Met de nieuwe tool willen we opleidingen helpen om die ontwerpkeuzes visueel, interactief en onderbouwd te maken. Om opleidingen te ondersteunen bij het expliciteren, analyseren en onderbouwen van hun ontwerpkeuzes, ontwikkelt dit project een digitale ontwerptool voor programmatisch toetsen. De tool bestaat uit een interactieve interface waarin gebruikers met sliders hun positie op verschillende ontwerpdimensies kunnen bepalen, variërend van vastgelegde tot vrije datapunten, van feedbackperspectieven tot beslismomenten.
De tool geeft per keuze direct inzicht over de onderliggende theoretische principes, maar ook praktijkvoorbeelden en overwegingen van andere opleidingen. De tool fungeert niet alleen als hulpmiddel bij (her)ontwerp, maar ook als reflectie-instrument waarmee opleidingen hun ontwikkeling over tijd kunnen volgen.
De tool zal actief gepresenteerd worden binnen bestaande netwerken en kennisgemeenschappen rondom programmatisch toetsen. Dit gebeurt via conferenties, studiedagen en bijeenkomsten met toetscoördinatoren en curriculumontwikkelaars. Daarnaast worden hands-on workshops georganiseerd waarin opleidingen de tool kunnen verkennen en direct kunnen toepassen op hun eigen context. Ook online wordt de tool breed toegankelijk gemaakt via Vernieuwenderwijs en het netwerk toetsbekwaamheid. Gebruikers krijgen toegang tot uitlegvideo’s en praktische voorbeelden.
Er zijn geen producten gekoppeld
Lopend
Niet bekend