De opkomst van Mobility as a Service (MaaS) is een gevolg van verschillende maatschappelijke en technologische ontwikkelingen. MaaS is het aanbod van multimodale, vraag-gestuurde mobiliteitsdiensten, waarbij op maat gemaakte reismogelijkheden via een digitaal platform (bijvoorbeeld een mobiele app) met real-time informatie aan klanten worden aangeboden, inclusief betaling en afhandeling van transacties. Meerdere regio’s en steden zijn momenteel op zoek hoe de ontwikkeling van MaaS succesvol te faciliteren. Ter ondersteuning van deze regio’s en steden ontwikkelen de HAN en Movares in dit onderzoek een “MaaS-ladder”.
Deze MaaS-ladder geeft voor elke stad of regio een integraal overzicht hoe zij scoort op verschillende factoren die voor het succes van MaaS belangrijk zijn. Door middel van indicatoren wordt een sectoraal overzicht gegenereerd hoe gereed een stad of regio is en wordt inzichtelijk gemaakt welke ontwikkelingen en beleidsbeslissingen genomen kunnen worden om de implementatie van nieuwe mobiliteitsdiensten, zoals MaaS, te faciliteren. Ook kan de ambitie op de bepalende factoren worden gemeten, zodat inzichtelijk wordt in hoeverre de ambitie behaald wordt. Onderdeel van het onderzoek is een proof-of-concept door het toepassen van de MaaS-ladder in pilots samen met de gemeenten Amsterdam, Nijmegen, Apeldoorn, Den Haag en Doetinchem. Met de uitkomsten van de pilots kan de MaaS-ladder aangescherpt worden en kunnen steden en regio’s van elkaar leren door best practices uit te wisselen.