Hoe kunnen we als VO-school duurzame interventies ontwikkelen die bijdragen aan werkplezier, gezamenlijke innovatiekracht en het verbeteren van de onderwijskwaliteit? Vanuit mijn rol als directeur wil ik samen met formele én informele leiders interventies ontwerpen, uitvoeren en evalueren die het Merletcollege versterken als lerende organisatie.
Het uitgangspunt is het model van de lerende organisatie (Watkins & Marsick, 1999; Kools, 2020; Ros, 2022), dat helpt om interventies te toetsen en te verbeteren. Dit model bestaat uit acht dimensies, zoals het ontwikkelen van een gedeelde visie, het stimuleren van samenwerking en feedback, en het creëren van ruimte voor leiderschap en onderzoek. Het model biedt inzicht in hoe de versterking van de samenhang tussen deze dimensies tot een lerende organisatie kan leiden.
Door docenten actief te betrekken bij het ontwerpen, uitvoeren en evalueren van interventies, vergroten we hun eigenaarschap en benutten we hun expertise (gespreid leiderschap). En bouwen we samen aan een onderzoekscultuur waarin leren, innoveren en samenwerken centraal staan.
Deze aanpak helpt ons niet alleen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, maar ook om als organisatie wendbaar en toekomstgericht te blijven.
Er zijn geen producten gekoppeld
In voorbereiding
Niet bekend
PD.PD.PD03.021