Project

De Waterbergende Weg

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

Nederland staat voor een enorme uitdaging zich te beschermen tegen de gevolgen van extremer weer door
een veranderende klimaat. Door hemelwater in de bodem te infiltreren en daar ondergronds vast te houden
kunnen problemen omtrent wateroverlast én droogte worden tegengegaan, terwijl de belasting op het
stedelijke watersysteem wordt geminimaliseerd. Ruimte in de ondergrond is echter schaars. Ondergrondse
infrastructuur en stedelijk groen concurreren met klimaatadaptatiemaatregelen om de beperkt beschikbare
ruimte. Slimme integrale ontwerpen met oog voor koppelkansen, functiecombinaties en de bestaande
vervangingsopgave zijn nodig om op duurzame wijze te blijven omgaan met de druk op de ondergrond. De
weg biedt een kansrijke mogelijkheid om ondergrondse waterberging in stedelijk gebied te realiseren op een
ruimtelijk efficiënte en duurzame wijze. Nu verschillende Nederlandse gemeenten experimenteren met
diverse vormen van ondergrondse waterberging in de weg, worstelen gemeentelijke professionals met het
maken van de juiste keuzes. Een variant waarin het water wordt geborgen direct in het wegcunet heeft grote
voordelen omdat het andere ondergrondse infrastructuur niet in de weg zit. Er zijn echter belangrijke vragen.
Er ontbreekt namelijk een overzicht van praktijkvoorbeelden waarin de stabiliteit, (kosten-)effectiviteit,
duurzaamheid, bijdrage aan droogtebestrijding, beslag op de drukke ondergrond en stedelijke
opschaalbaarheid voor diverse vormen van de waterbergende weg worden gewaardeerd. Het project de
Waterbergende Weg maakt middels praktijkgericht onderzoek inzichtelijk hoe de waterbergende weg
functioneert als het gaat om stabiliteit, hydrologisch functioneren, duurzaamheid, en (kosten-)effectiviteit; en
wat de mogelijkheden en belemmeringen zijn wat betreft stedelijke opschaalbaarheid. Het project heeft als
doel om gemeentelijke professionals te ondersteunen in hun keuze voor de waterbergende weg. Het biedt
de kennis nodig om per situatie kansen en knelpunten te beoordelen en deze om te zetten in concrete eisen
voor ontwerp en implementatie van de waterbergende weg. Hiermee kunnen zij bij herinrichting
(vervanging/energietransitie) van wegen problemen met wateroverlast, droogte en hitte beperken.


Beschrijving

Nederland staat voor een enorme uitdaging zich te beschermen tegen de gevolgen van extremer weer door een veranderende klimaat. Door hemelwater in de bodem te infiltreren en daar ondergronds vast te houden kunnen problemen omtrent wateroverlast én droogte worden tegengegaan, terwijl de belasting op het stedelijke watersysteem wordt geminimaliseerd. Ruimte in de ondergrond is echter schaars. Ondergrondse infrastructuur en stedelijk groen concurreren met klimaatadaptatiemaatregelen om de beperkt beschikbare ruimte. Slimme integrale ontwerpen met oog voor koppelkansen, functiecombinaties en de bestaande vervangingsopgave zijn nodig om op duurzame wijze te blijven omgaan met de druk op de ondergrond. De weg biedt een kansrijke mogelijkheid om ondergrondse waterberging in stedelijk gebied te realiseren op een ruimtelijk efficiënte en duurzame wijze. Nu verschillende Nederlandse gemeenten experimenteren met diverse vormen van ondergrondse waterberging in de weg, worstelen gemeentelijke professionals met het maken van de juiste keuzes. Een variant waarin het water wordt geborgen direct in het wegcunet heeft grote voordelen omdat het andere ondergrondse infrastructuur niet in de weg zit. Er zijn echter belangrijke vragen. Er ontbreekt namelijk een overzicht van praktijkvoorbeelden waarin de stabiliteit, (kosten-)effectiviteit, duurzaamheid, bijdrage aan droogtebestrijding, beslag op de drukke ondergrond en stedelijke opschaalbaarheid voor diverse vormen van de waterbergende weg worden gewaardeerd. Het project de Waterbergende Weg maakt middels praktijkgericht onderzoek inzichtelijk hoe de waterbergende weg functioneert als het gaat om stabiliteit, hydrologisch functioneren, duurzaamheid, en (kosten-)effectiviteit; en wat de mogelijkheden en belemmeringen zijn wat betreft stedelijke opschaalbaarheid. Het project heeft als doel om gemeentelijke professionals te ondersteunen in hun keuze voor de waterbergende weg. Het biedt de kennis nodig om per situatie kansen en knelpunten te beoordelen en deze om te zetten in concrete eisen voor ontwerp en implementatie van de waterbergende weg. Hiermee kunnen zij bij herinrichting (vervanging/energietransitie) van wegen problemen met wateroverlast, droogte en hitte beperken.


Reacties voor dit item zijn uitgeschakeld
© 2024 SURF