Het aanvankelijke doel van het haalbaarheidsonderzoek Dreamtraveller was om onderzoek te doen naar de
potentie van een duurzaam reisfiltersysteem wat op iedere boekingswebsite geïnstalleerd zou kunnen worden.
Hierdoor hoeft er maar één duurzame databron worden opgemaakt die oneindig kan worden toegepast en
aangevuld. Het prototype stond klaar, de samenwerkingsovereenkomsten met dataleveranciers en programmeurs
lagen op tafel en er was tegelijkertijd een marktonderzoek in gang gezet naar de eindgebruikers en de
reisorganisaties die hiervoor zouden betalen (via Travel Impact Lab). Vanaf eind maart 2020 werd duidelijk dat er
met de huidige coronacrisis in de toerismesector geen ruimte was op de markt en geen samenwerkingspartners
en financiële motivatie om het product af te nemen. Ook technisch zou het moeilijk worden. Hierna moest de
strategie van Dreamtraveller gewijzigd worden.
Tijdens een nieuw markt- en gebruikersonderzoek kwam naar voren dat lokaal reizen in deze tijd belangrijker is
dan ooit. Het doel van Dreamtraveller moest hetzelfde blijven: op een positieve manier impactrijke reiskeuzes
inzichtelijk en boekbaar maken. Hier ontstond een aangepast idee: een reisapp met lokale reisdata in Nederland,
interactief weergegeven op een kaart. Er ontstond een nieuw samenwerkingsverband met Honeyguide B.V.
waardoor het haalbaarheidsonderzoek met dit nieuwe concept vanaf 1 juni weer hervat kon worden. Vanaf nu
onder de noemer Honeyguide App.
Vanuit het Take Off onderzoek is er uitgebreid
gekeken naar de commerciële marktkansen,
bijbehorende potentiële businessmodellen,
technische haalbaarheid en juridische eisen. Op
alle facetten is veel progressie gemaakt, waardoor
we in februari 2021 de Honeyguide App hebben
gelanceerd.
Vanuit het Take Off onderzoek is er uitgebreid
gekeken naar de commerciële marktkansen,
bijbehorende potentiële businessmodellen,
technische haalbaarheid en juridische eisen. Op
alle facetten is veel progressie gemaakt, waardoor
we in februari 2021 de Honeyguide App hebben
gelanceerd
Het thema duurzaamheid komt steeds prominenter naar voren in onze samenleving (Griggs, 2013). Zo ook binnen de reissector waar het vervuilende effect veelal in de media verschijnt. Dit resulteert in bewustwording, echter is reizen nog nooit eerder zo populair geweest (Vermeulen, 2014); het verandert niet de manier waarop wij boeken. Dreamtraveller beoogt sector en reiziger samen te laten werken en vertegenwoordigt de stem van de bestemmingen die ondergaan aan toerisme. Dit onlinefiltersysteem dat op bestaande boekingswebsites geïnstalleerd kan worden laat de beste keuze binnen de (duurzame)wensen van de reiziger zien. Zo creëer je niet alleen droombestemmingen, maar ook droomreizigers.