Project

Eerstelijns (rechts)hulp aan cliënten met multiproblematiek; een wereld te winnen

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

Eerstelijns gesubsidieerde rechtshulp van Het Juridisch Loket (HJL) sluit niet goed aan op de behoeften van cliënten met multiproblematiek. Hierdoor willen rechtshulpprofessionals van HJL samen met Hogeschool Utrecht en diverse professionals van organisaties voor maatschappelijke dienstverlening onderzoek uitvoeren naar een integrale aanpak, waarmee deze cliënten doeltreffend worden gesignaleerd en ondersteund.

In dit onderzoek staat het begrip ‘klantwaarde’ ofwel de ‘opbrengsten van de dienstverlening voor de cliënt’, centraal. Professionals van HJL kijken nog veel door hun ‘juridische bril’ naar cliënten met multiproblematiek, waardoor problemen op andere leefgebieden nauwelijks worden opgemerkt.

De centrale onderzoeksvraag luidt: hoe kunnen eerstelijns rechtshulpprofessionals van HJL hun dienstverlening aan cliënten met multiproblematiek verbeteren? Het project bestaat uit een kwantitatieve studie onder 400 baliebezoekers van vier vestigingen van HJL, diepte-interviews met cliënten en professionals van samenwerkende organisaties, een desk-research naar best-practices in hulpverlening aan cliënten met multiproblematiek en twee ontwikkelwerkplaatsen, waar professionals uit verschillende organisaties lokaal samenkomen om nieuwe, innovatieve werkwijzen te ontwikkelen, gericht op de klantwaarden van cliënten met multiproblematiek.

Beoogde opbrengsten zijn nieuwe kennis over cliënten met multiproblematiek, diagnostisch instrumentarium voor eerstelijns rechtshulpprofessionals, een nieuwe aanpak van dienstverlening en state-of-the-art onderwijsmateriaal. De projectopbrengsten worden in praktijkgerichte en wetenschappelijke publicaties gedissemineerd en geborgd in de HU juridische opleidingen.


Beschrijving

Eerstelijns gesubsidieerde rechtshulp door professionals van Het Juridisch Loket (HJL) sluit niet goed aan op de behoeften van cliënten met multiproblematiek en hun dienstverlening sluit onvoldoende aan bij andere disciplines in het sociale domein. Daarom willen rechtshulpprofessionals van HJL samen met Hogeschool Utrecht, diverse professionals van gemeenten en organisaties voor maatschappelijke dienstverlening praktijkgericht onderzoek uitvoeren naar een integrale aanpak, waarmee cliënten met multiproblematiek doeltreffend kunnen worden gesignaleerd en ondersteund bij wat zij werkelijk nodig hebben. De vraag is of zo’n integrale aanpak implementeerbaar is, daadwerkelijk voorziet in oplossingen voor problemen van de doelgroep en hun rechtshulpvragen afnemen.
In dit onderzoek wordt het vraagstuk van optimale dienstverlening door HJL, benaderd vanuit ‘klantwaarde’ ofwel de ‘opbrengsten van de dienstverlening’ voor de cliënt. Dit in de marketingwetenschap vergaand ontwikkeld concept leent zich goed voor vraagstukken in het publieke domein omdat hiermee het klantperspectief voorop wordt gesteld. Dat is in dienstverlening niet altijd vanzelfsprekend. Professionals van HJL kijken nog teveel door hun ‘juridische bril’ naar cliënten met multiproblematiek waardoor ‘andere’ problemen nauwelijks worden opgemerkt. Met dit project wordt getracht om professionals innovatieve methoden en instrumenten aan te reiken waarmee een goede inbedding van HJL in locale hulpverleningsinfrastructuren kan worden gerealiseerd.
De centrale onderzoeksvraag in het project luidt: hoe kunnen eerstelijns rechtshulpprofessionals van HJL hun dienstverlening aan cliënten met multiproblematiek verbeteren? Het onderzoek wordt (deels) uitgevoerd in de vorm van een parallelle casestudie. Vestigingen van HJL en sociale netwerkpartners vormen de cases. Onderdeel van deze casestudie is dat van elkaars praktijken wordt geleerd door middel van een crosscase-analyse. Beoogde opbrengsten van het project zijn nieuwe kennis over cliënten met multiproblematiek, diagnostisch instrumentarium voor eerstelijns rechtshulpprofessionals, een nieuwe klantgerichte en integrale aanpak van dienstverlening en state-of-the-art onderwijsmateriaal. De projectopbrengsten worden in publicaties, workshops en conferenties gedissemineerd en geborgd in de juridische opleidingen aan Hogeschool Utrecht.



© 2024 SURF