De druk om klimaatdoelen te halen neemt toe, en met de achterblijvende elektrificatie van grote industriemotoren, groeit de vraag naar hernieuwbare brandstoffen met goede CO2-reductie. Met de grootste volumes HVO die naar de luchtvaart gaan, is FAME (Fatty Acid Methyl Esters) hiervoor een belangrijke kandidaat, met 52,6% van het biobrandstofgebruik in Nederland.
FAME, gemaakt van dierlijke en plantaardige oliën en vetten, kent echter technische uitdagingen:
Verontreiniging door vocht en vuil, leidend tot verstoppingen in het brandstofsysteem
Versnelde veroudering van katalysatoren door zware metalen en lage oxidatiestabiliteit
Om het volledige potentieel van FAME te benutten, ontstond in het consortium van de RAAK MKB projecten, “Schoon Schip” en “Brandt Schoon” nieuwe kennisbehoefte rond de technische bottlenecks; hoe we de CO2 uitstoot van het huidige motorenpark kunnen verlagen door gebruik van FAME als brandstof op te schalen?
Het kennen en mitigeren van de technische bottlenecks is hiermee de centrale uitdaging. FAME Changer stelt zich dan ook 2 hoofdvragen:
1. Welke fysieke en chemische mechanismen veroorzaken schadelijke effecten bij het gebruik van FAME (B100) in brandstof- en uitlaatgasnabehandelingssystemen van industriemotoren?
2. Hoe kunnen deze schadelijke effecten worden gemitigeerd door optimalisatie van systemen of brandstofformuleringen?
Het onderzoek combineert (door uitvoer van 5 werkpakketten) praktijkervaring met academische kennis om tot betrouwbare mitigatieconcepten te komen. Het doel is een werkende praktijkoplossing voor het gebruik van FAME in het bestaande park van 2.600.000 industriemotoren, als duurzaam alternatief voor het jaarlijkse verbruik van 6,4 miljard liter diesel.
FAME Changer draagt bij aan de Topsector Energie ("IKIA Klimaat & Energie 2024-2027” en de missie gedreven innovatieprogramma's. De IKIA 2024-2027 sluit weer aan bij het Nationale Plan Energiesysteem (NPE) en benadrukt de urgentie van versnelling in de energietransitie.
Het consortium rond FAME Changer is actief en betrokken, voor alle partners is dit onderwerp urgent en direct relevant.
Er zijn geen producten gekoppeld
In voorbereiding
Niet bekend
RAAK.MKB22.025