project

Flexibilisering en studiesucces in hoger beroepsonderwijs


Doel

In dit project stond de volgende vraag centraal: Op welke manier kan de professional ondersteund worden om helder inzicht te krijgen in de mate van kwetsbaarheid (“frailty”) van een cliënt en hoe kan de professional zijn/haar werkwijze daarop afstemmen?
Uit ons onderzoek bleek dat de professional, onder andere, beter kwetsbaarheid zal kunnen signaleren wanneer professionals onderling meer overeenstemming bereiken over wat de term kwetsbaarheid inhoudt. Ook is de manier van signaleren van kwetsbaarheid die professionals gebruiken verschillend van elkaar en is meer overeenstemming in de werkwijze wenselijk. Een goede samenwerking tussen verschillende professionals is mogelijk een belangrijk middel voor een betere afstemming van de werkwijze. Daarnaast bleek dat er meer bewustzijn nodig is van het nut van het signaleren van kwetsbaarheid voor de klinische praktijk. Daarbij is meer aandacht nodig voor de beleving van kwetsbaarheid door ouderen om aan de behoeften van ouderen te kunnen voldoen en de zorg te kunnen verbeteren. Dit is een ingewikkeld probleem en daarom wordt in een promotieonderzoek een instrument ontwikkeld om kenmerken van kwetsbaarheid goed te kunnen opmerken bij ouderen. Daarnaast zijn enkele betrouwbare nieuwe technieken onderzocht waarmee de toestand van de spieren in kaart kan worden gebracht. Dit instrument en deze technieken kunnen de professional te ondersteunen en bijdragen aan goed inzicht in de kwetsbaarheid van ouderen en het leveren van maatwerk in de begeleiding.


Beschrijving

In dit onderzoeksproject, Flexibilisering en studiesucces in hoger beroepsonderwijs, zal onderzocht worden welke kenmerken van flexibele onderwijsprogramma's van invloed zijn op het studiesucces van studenten in het hoger beroepsonderwijs. Studiesucces, in termen van studievoortgang, drop out en diplomakans, staat in het hoger beroepsonderwijs onder druk. Daarbij blijkt dat bepaalde groepen studenten minder succesvol zijn dan andere. Veel hogescholen experimenteren met interventies om belemmeringen in studiesucces weg te nemen. Een belangrijke en populaire veronderstelling is dat flexibilisering van opleidingen het studiesucces zal vergroten. Flexibilisering maakt het immers mogelijk rekening te houden met de onderwijsbehoeften van (specifieke groepen) studenten, wat het risico van studie-uitval zou kunnen verminderen. Het concept flexibiliteit is echter nog onvoldoende eenduidig gedefinieerd. Ook is weinig onderzoek gedaan naar de effecten (positief en/of negatief) van verschillende vormen van flexibilisering op het studiesucces. Dit onderzoek richt zich specifiek op de vraag welke karakteristieken van flexibele curricula een positieve invloed hebben op het studiesucces van een groep studenten 'at risk': studenten die in deeltijd studeren. Deze karakteristieken zullen voor de praktijk in de vorm van ontwerprichtlijnen worden geformuleerd en gevalideerd.


Producten

Er zijn geen producten gekoppeld


Thema's



Projectstatus

Afgerond

Startdatum

Einddatum

Regio

Niet bekend