Project

Geluidbelasting Vakleerkracht in Beeld

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

In Nederland staat gehoorschade als gevolg van lawaai in de top 3 van meest voorkomende beroepsziekte.
In de sector onderwijs worden met name gymdocenten en zwemonderwijzers herkend als risicogroep
voor het optreden van gehoorschade. Gehoorschade behoort tot de categorie moeilijkwaarneembare
arbeidsrisico’s. Dit zijn risico’s waarvan de risicoperceptie beperkt is. Wanneer schade aan het gehoor
ontstaat is dit onomkeerbaar. Gezondheidseffecten kunnen onder meer bestaan uit vermoeidheid,
tinnitus, klachten over stemgebruik en hoofdpijn.
Met ingang van 2023 moeten alle kinderen in het primair onderwijs minimaal twee uur per week
bewegingsonderwijs krijgen door een vakleerkracht. De urgentie om gehoorschade aan te pakken wordt
daardoor nog groter.
De Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding (KVLO) heeft in 2020 onderzocht hoe de
vakleerkrachten bewegingsonderwijs de akoestiek van de sportzalen ervaren. Maar liefst 56% van de
ondervraagde vakleerkrachten uit het primair bewegingsonderwijs ondervond hinder van de akoestiek en
onwenselijke geluidbelasting.
Hoewel er in 2005 een norm voor de akoestiek is opgesteld, voldoen veel gymzalen hier niet aan. Het is
daardoor onduidelijk of de (Arbo-)omstandigheden van de vakleerkracht en leerlingen voldoende geborgd
zijn. De bestaande norm betreft alleen de zaaleigenschappen én wordt gemeten in een lege zaal. Deze is
daarom niet representatief voor de geluidbelasting van de vakleerkracht in de praktijk.
Met het werkveld en de klankbordgroep is uitgebreid verkend waar de vakleerkrachten in de praktijk
behoefte aan hebben. De resultaten van het onderzoek van de KVLO en de gesprekken met het werkveld
geven aanleiding om te onderzoeken wat de werkelijke geluidbelasting in de praktijk is.
Doel van deze KIEM-aanvraag is om meetopstellingen te evalueren die inzicht en betekenis geven in de
geluidbelasting in de praktijk. Dit doen we door zaaleigenschappen en geluidbelasting te onderzoeken en
door bij vakleerkrachten gezondheidsklachten en wensen ten aanzien van voorlichting in de vorm van een
visualisatietool te inventariseren. Resultaten van dit onderzoek worden in een vervolgonderzoek
uitgediept.


Beschrijving

In Nederland staat gehoorschade als gevolg van lawaai in de top 3 van meest voorkomende beroepsziekte. In de sector onderwijs, worden met name gymdocenten en zwemonderwijzers herkend als risicogroep voor het optreden van gehoorschade. Gehoorschade behoort tot de categorie moeilijkwaarneembare arbeidsrisico’s. Dit zijn risico’s waarvan de risicoperceptie beperkt is. Wanneer schade aan het gehoor ontstaat is dit onomkeerbaar, de schade is niet meer te herstellen. Gezondheidseffecten kunnen onder meer bestaan uit vermoeidheid, tinnitus, klachten over stemgebruik en hoofdpijn.
Met ingang van 2023 moeten alle kinderen in het primair onderwijs minimaal twee uur per week bewegingsonderwijs krijgen door een vakleerkracht. De urgentie om gehoorschade aan te pakken wordt daardoor nog groter.
De Koninklijke Vereniging voor Lichamelijke Opvoeding (KVLO) heeft in 2020 onderzocht hoe de vakleerkrachten bewegingsonderwijs de akoestiek van de sportzalen ervaren. Maar liefst 56% van de ondervraagde vakleerkrachten uit het primair bewegingsonderwijs ondervond hinder van de akoestiek en onwenselijke geluidbelasting.
Hoewel er in 2005 een norm voor de akoestiek is opgesteld, voldoen veel gymzalen hier niet aan. Het is daardoor onduidelijk of de (Arbo-)omstandigheden van de vakleerkracht en leerlingen voldoende geborgd zijn. De bestaande norm betreft alleen de zaaleigenschappen én wordt gemeten in een lege zaal. Deze is daarom niet representatief voor de geluidbelasting van de vakleerkracht in de praktijk.
Met het werkveld en de klankbordgroep is uitgebreid verkend waar de vakleerkrachten in de praktijk behoefte aan hebben. De resultaten van het onderzoek van de KVLO en de gesprekken met het werkveld geven aanleiding om te onderzoeken wat de werkelijke geluidbelasting in de praktijk is.

Doel van de KIEM-aanvraag is om vakleraren bewegingsonderwijs inzicht en betekenis te geven in de geluidbelasting in de praktijk. Dit doen we door zaaleigenschappen en geluidbelasting te visualiseren. Resultaten van dit onderzoek worden in een vervolgonderzoek uitgediept.



© 2024 SURF