Project

Goed gere(a)geerd Een talig perspectief op de omgang met openbare meningen door publieke organisaties

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

Publieke debatten beginnen vaak ongemerkt en klein, en kunnen in korte tijd uitgroeien tot impactvolle issues, zo niet crises. Sociale media kunnen hierin een escalerende factor vormen. Organisaties misten een handvat voor het omgaan met een issue in de geboorte- en groeifase. Het primaire doel van dit onderzoek was om aan de hand van co-designmethodiek tot de ontwikkeling van een interventie te komen die communicatieprofessionals versterkt in het vermogen tot herkenning van issuevorming online. Door inzicht in het type patronen en reacties op sociale media kan de communicatieprofessional beter begrijpen hoe een issue zich in de omgeving ontwikkelt. Hiertoe is met de partners een online leeromgeving ontwikkeld: BEP: Bird’s Eye Perspective.

Partners in het onderzoek zijn: Rijkswaterstaat; Staatsbosbeheer; Ministerie Binnenlandse Zaken; Raad voor de Rechtsspraak; Ministerie Buitenlandse Zaken (Rijksoverheid). Hogeschool Arnhem/Nijmegen, Universiteit Tilburg (kennispartners), Beroepsvereniging Logeion, branchevereniging Academie voor Overheidscommunicatie, bureau Issuemakers en Marketingbureau OBI4wan vanuit de beroepsgroep.

In 5 werkpakketten zijn 5 cases geanalyseerd en is de leeromgeving ontwikkeld. In de eerste drie werkpakketten vond onderzoek plaats binnen de casussen die door de publiekspartners zijn ingebracht. De werkpakketten vier en vijf, de ontwikkeling en disseminatie van een leeromgeving gebaseerd op bekende en nieuwe patronen, liepen parallel aan de eerste drie werkpakketten. De leeromgeving BEP, is gebaseerd op eerder ontwikkeld materiaal, uitgebreid met materiaal uit de onderzochte casussen en ontworpen in een digitale vorm.

In het onderzoeksproject is co-design structureel ingezet voor het ontwikkelen van een leeromgeving die communicatieprofessionals versterkt in het vermogen tot herkenning van online issuevorming. We hebben ons gericht op het genereren van ideeën, betrokkenheid van belanghebbenden en de integratie van hun inbreng in het ontwikkelproces. In co-creatie met de partners is direct gestart met de ontwikkeling van een tool. Dit ter bevordering van kennisdisseminatie en doorwerking in een vroeg stadium.


Beschrijving

De huidige samenleving wordt voortdurend opgeschrikt door publieke discussies over kwesties: Zwarte
Piet, (verplichte) inenting, 5G, bomenkap, toeslagen, stikstof, aanpak corona, intensieve veehouderij en
ga zo maar door. Dergelijke kwesties beginnen vaak ongemerkt en klein, veelal op sociale media, maar
kunnen in korte tijd uitgroeien tot impactvolle issues, zo niet crises.
De centrale factor in huidige publieke kwesties is de digitalisering van het publieke debat: sociale media dus. Het verloop van issues is daardoor grilliger dan ooit. Issuemanagement is hierdoor een andere discipline geworden waar communicatieprofessionals over het algemeen nog onvoldoende mee om weten te gaan. Van hen wordt een andere instelling gevraagd: want hoe moet je reageren als ‘iedereen’ reageert en denkt het regeren zelf beter te kunnen? Het is in een notendop het dilemma van een democratische en gedigitaliseerde samenleving vol mondige burgers. Het is bij uitstek het huidige dilemma van de communicatieprofessional
in het publieke domein. Om deze reden is het veelal niet langer het issue maar de aanloop daarnaar die opgemerkt en begeleid moet worden. Omdat we met dit onderzoek organisaties handvatten willen geven voor een adequate reactie op een issue, zijn met name de geboorte- en groeifase van issues van belang.
In werkpakketten worden vijf cases onderzocht die door de publiekspartners zijn ingebracht. We hanteren een estafettemethode: de kennis van het ene werkpakket wordt meegenomen naar het volgende terwijl per werkpakket wel dezelfde methode gehanteerd wordt. Deze methoden zijn deskresearch, interactieanalyse van online en offline data, interviews met professionals en met burgers. Op basis van dit onderzoek wordt een breed toepasbare en structurele aanpak ontwikkeld om ‘de communicatieprofessional in issuemanagement
te equiperen’. We willen dit bereiken door enerzijds kennis en inzicht te vergaren en anderzijds door de resultaten daaruit voor publieke organisaties te vertalen in praktische handgrepen (trainingen en/of tools).


Reacties voor dit item zijn uitgeschakeld
© 2024 SURF