Het doel van dit onderzoek is te begrijpen welk handelingsrepertoire vernieuwers gebruiken op kritische momenten en hoe dit het verloop van onderwijsinnovaties beïnvloed. Het onderzoek beoogt bij te dragen aan succesvol verloop van VUCA-onderwijsinnovaties door een gewenst handelingsrepertoire te ontwikkelen.
Onderwijsinnovaties verlopen niet als lineair, strak gepland proces, maar grillig in een VUCA (Volatiel, Onzeker, Complex en Ambigu) omgeving. Onderwijsvernieuwers hebben voelsprieten nodig, oftewel situationeel bewustzijn, om hierin te kunnen handelen en het innovatieproces de juiste richting op te sturen. Ansfrida Vreeburg onderzoekt in dit promotietraject het handelingsrepertoire van onderwijsvernieuwers.
DoelHet doel van dit onderzoek is te begrijpen welk handelingsrepertoire vernieuwers gebruiken op kritische momenten en hoe dit het verloop van onderwijsinnovaties beïnvloed. Het onderzoek beoogt bij te dragen aan succesvol verloop van VUCA-onderwijsinnovaties door een gewenst handelingsrepertoire te ontwikkelen.
ResultatenEen toolbox voor vernieuwers in onderwijsinnovaties
Looptijd
01 april 2021 - 31 maart 2025