Project

HydroGENsets Inzet van waterstofmotoren voor een versnelde energietransitie in de markt van generatorsets: een haalbaarheidsonderzoek.

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

Europa wil in 2050 volledig klimaatneutraal zijn, en ziet waterstof als energiedrager die een hoofdrol zal spelen in die transitie. Nederlandse bedrijven die dieselaggregaten produceren zetten voor de volledige reductie van de CO2-emissie van hun producten nu voornamelijk in op het vervangen van fossiele door zogenaamde groene diesel. Recent zijn diverse studies verschenen die aantonen dat de ontwikkeling en inzet van waterstofmotoren, zeker voor toepassingen in wegtransport, zowel technisch als economisch zinvol is. Dergelijk productontwikkeling zou ook bij generatorsets een versnelling van de energietransitie mogelijk maken en bovendien kunnen functioneren als een brugtechnologie tot het ogenblik waarop brandstofcellen voldoende goedkoop en duurzaam zijn geworden.
In dit project is vooronderzoek verricht naar de technische haalbaarheid in de praktijk van deze brugtechnologie. Zo zal het brandstofsysteem van de eerste generaties waterstofmotoren componenten gebruiken die ontwikkeld zijn voor personenwagens op aardgas of LPG. Hierdoor is er een risico op lekkage en op waterstof-brosheid van metaal(verbindingen), zeker op lange termijn. Er is een proefopstelling ontworpen die tot doel heeft versneld verouderingsonderzoek aan deze componenten mogelijk te maken.
Daarnaast is bij de ontwikkeling van waterstofmotoren vastgesteld dat onder bepaalde omstandigheden (o.a. door lokale hete plekken in de verbrandingskamer) de verbranding te vroeg en ongecontroleerd kan starten. Deze zogenaamde pre-ignition veroorzaakt performance verlies en leidt op relatief korte termijn tot motorschade. Er zijn aanwijzingen dat bestaande systemen om abnormale verbranding (e.g. kloppende verbranding en misfire) vast te stellen niet geschikt zijn om pre-ignition vast te stellen. Aan de hand van simulaties is bestudeerd of het meten van toerental-onregelmatigheid de basis voor een nieuwe detectiemethode kan zijn.
Tenslotte is ook in kaart gebracht aan welke veiligheidseisen moet worden voldaan bij proefondervindelijk onderzoek aan deze motoren.
In dit project is samengewerkt tussen Fontys Hogeschool Engineering, NPS Diesel B.V., H2Trac B.V., Prins Autogassystemen B.V. en TNO.


Beschrijving

Europa wil in 2050 volledig klimaatneutraal zijn, en zet in op waterstof als energiedrager die een hoofdrol zal spelen in die transitie. Nederlandse bedrijven die dieselaggregaten produceren zetten voor de volledige reductie van de CO2-emissie van hun producten nu voornamelijk in op het vervangen van fossiele door zogenaamde groene diesel. Recent zijn diverse studies verschenen die aantonen dat de ontwikkeling en inzet van waterstofmotoren, zeker voor toepassingen in wegtransport, zowel technisch als economisch zinvol is. Dergelijk productontwikkeling zou ook bij generatorsets een versnelling van de energietransitie mogelijk maken en bovendien kunnen functioneren als een brugtechnologie tot het ogenblik dat brandstofcellen voldoende goedkoop en duurzaam zijn geworden.
Doel van dit project is om de economische en technische haalbaarheid van een dergelijke productontwikkeling in kaart te brengen. Bijzonder is daarbij dat het hierbij gaat om een retrofit van bestaande motoren die massaal geproduceerd worden voor automotive doeleinden. Omdat voorlopig gebruik zal worden gemaakt van componenten die ontwikkeld zijn voor de huidige aardgasmotoren voorziet het project ook in versneld duurproefonderzoek van deze componenten.
In dit project wordt samengewerkt tussen Fontys Hogeschool Engineering, NPS Diesel B.V., H2Trac B.V., Prins Autogassystemen B.V. en TNO.



Reacties voor dit item zijn uitgeschakeld
© 2024 SURF