Project

Interactieve verhalen in de journalistiek

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

Totstandkoming van verhalen binnen multimediale journalistieke producties en de interactiviteit van deze verhalen


Beschrijving

Binnen de journalistiek zijn veel interactieve verhalen zichtbaar in de vorm van longreads, interactieve documentaires, storytelling en crossmediale verhalen. Hierbij worden vaak geavanceerde technieken ingezet om gebruikers bij het verhaal te betrekken. Maar hoe werken deze interactieve verhalen nu precies? Dat is wat in dit onderzoek onderzocht wordt.

Doel

Doel van het onderzoek is om te bekijken hoe narrativiteit tot stand komt binnen multimediale journalistieke producties. Het onderzoek richt zich daarbij vooral op de relatie tussen interactiviteit en het verhaal (narratief). Hoe wordt interactiviteit zichtbaar in het verhaal? En welke gevolgen heeft dit voor de manier waarop het verhaal wordt verteld? Hoe ‘ontwerpen’ journalisten dergelijke interactiviteit? En hoe gaat de gebruiker daar eigenlijk mee om?

Resultaten

Voorlopige inzichten uit het onderzoek heeft Renée vastgelegd in een aantal blogs:


  • Ik snowfall, wij snowfallen, wij hebben gesnowfalld?

  • Multimedia storytelling: durven redacties wel?

  • Het maakproces van interactieve verhalen

  • Gebruikers betrekken bij het verhaal

Looptijd


01 januari 2017 - 01 januari 2021


Aanpak

Het onderzoek valt uiteen in drie delen:


  • Bestuderen van de mediaproducties

  • In kaart brengen welke keuzes en aannames ten grondslag liggen aan het maakproces

  • Uitzoeken op welke manier het publiek interactie heeft met de producties.

Door inzichtelijk te maken hoe narrativiteit tot uiting komt in journalistieke verhalen, wordt het mogelijk om redacties te voorzien van advies en werkvormen op het gebied van multimedia storytelling. Ook helpt de kennis om onderwijs verder te ontwikkelen.



Reacties voor dit item zijn uitgeschakeld
© 2024 SURF