Project

Kennis Maken met de stad Enschede

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

n het project “Kennis maken met de stad Enschede” is door de stad Enschede samen met de
Twentse hoger onderwijsinstellingen ROC van Twente, AKI-ArtEZ, Saxion en Universiteit Twente
toegewerkt naar een implementatieplan voor opschaling en verduurzaming van EnschedeLab in de
komende drie jaar. Centraal in het project stonden achtereenvolgens 1) het bepalen van de
uitgangspunten voor het implementatieplan, 2) de uitwerking van een gemeenschappelijk
onderwijsconcept en 3) het opstellen en de besluitvorming rond van het implementatieplan voor de
periode 2023-2026. Het gezamenlijk onderwijsconcept moet studenten, onderzoekers en partners
in de stad in staat stellen om duurzaam nauwer samen te werken aan de urgente opgaven van de
stad. Dit onderwijsconcept is omarmd door alle samenwerkende onderwijsinstellingen en vormt
samen met de stedelijke onderwijsagenda de belangrijkste componenten voor de nieuwe fase in
het regionale onderwijs- en kennisnetwerk EnschedeLAB, waaraan nu ook de stad Hengelo is
aangesloten.


Beschrijving

Kennis Maken met de Stad Enschede: het ontwikkelen en benutten van kennis en kunde voor échte vraagstukken, en het op die manier ‘real life’ leren en ontwikkelen van competenties van studenten die helpen de uitdagingen van de toekomst te lijf te gaan.

Dat is de gezamenlijke intentie die we als consortium van Gemeente Enschede, Universiteit Twente, Saxion Hogeschool, ArtEZ/AKI en ROC van Twente al jarenlang vormgeven, en die we nóg meer willen gaan waarmaken, gestructureerd en structureel.

De stad als rijke leeromgeving, ingebed in de onderwijsprogramma’s van de verschillende kennisinstellingen - en van A tot Z verankerd, niet alleen organisatie intern maar ook uitgedragen in samenwerking tussen de verschillende organisaties. Dat vraagt een solide implementatieplan, dat we vanaf eind 2021 gaan maken en per 2023 uitvoeren.

In dat plan - en bij de totstandkoming ervan - gebruiken we de beproefde ervaring met verschillende multi- en interdisciplinaire onderwijsvormen. Met die vormen ervaren we dat studenten motivatie vinden doordat zij veel ruimte krijgen om zelf invloed uit te oefenen op datgene waaraan ze willen werken, naar welk resultaat ze toewerken en hoe en met wie ze daaraan werken. Bovendien bereidt het ze optimaal voor op hoe ze om kunnen gaan met een ongewisse toekomst met vraagstukken die te complex zijn om vanuit één discipline op te lossen.

Op basis van een samen met de stad vorm te geven onderzoeksagenda (passend bij de speerpunten van de stad) ontwikkelen we onze gezamenlijke, interdisciplinaire, opleidingsvormen, en we maken het gezamenlijk implementatieplan. De basis daarvan is het ‘radermodel’ uit het document ‘CDKM Instellingsbrede visie op verbinding met de samenleving’. Voor de verschillende ‘raders’ inventariseert het in te zetten projectteam wat al bestaat aan werkvormen, en brengt ze de huidige en de gewenste activiteiten (binnen en tussen onze instellingen) in kaart, inclusief een financieringsmodel daarvoor.



Reacties voor dit item zijn uitgeschakeld
© 2024 SURF