Project

Langer thuis, wat haal je in huis?

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

zien we overal om ons heen, ook steeds meer in de zorg. Technologie met succes toepassen blijft echter een uitdaging. Het ontwikkelen van een kritische houding als zorgprofessional blijkt essentieel om in te kunnen spelen op toekomstige ontwikkelingen en een steeds mondigere en ouder wordende doelgroep. Daarbij helpen wij graag een handje!
Op basis van het eerdere RAAK-pro onderzoek ‘Langer thuis, wat haal je in huis’ is een boekje ontwikkeld met 16 werkvormen voor het (para)medisch beroep. Uitgangspunt hierbij is de oudere of persoon met chronische aandoeningen zelf. Pas wanneer je je doelgroep kent, kun je technologie inzetten die daadwerkelijk gebruikt zal worden.
De primaire doelgroep voor de werkvormen zijn HBO-studenten van de Paramedische Opleidingen. Wegens het universele karakter van de werkvormen, kunnen deze ook voor andere onderwijs- of trainingsdoeleinden worden ingezet.
De werkvormen zijn ingedeeld op basis van vier doelstellingen, die tijdens het project geformuleerd zijn:
1. Kennis over technologie
2. Begrip van leven oudere persoon: empathie
3. Inzicht in gebruik technologie door oudere mensen
4. Inzicht in rol technologie in paramedisch handelen
Een belangrijke kernwaarde bij de inzet van het materiaal is ‘leren door ervaring’. Hierbij stuur je op houding, door bij elke werkvorm drie fasen te doorlopen: ervaren, leren en toepassen. Deze fasen worden in het werkboek toegelicht.


Beschrijving

Het project 'Langer thuis, wat haal je in huis?' heeft als RAAK-PRO project gelopen tot het voorjaar van 2016. Het heeft diverse wetenschappelijke publicaties opgeleverd (bijvoorbeeld: (1-4)) en een model voor zorgprofessionals waarmee acceptatie van technologie door ouderen in kaart wordt gebracht. Daarnaast is er naar aanleiding van het project onderwijs ontwikkeld voor technologie en zorgstudenten, zowel voor het hbo als het mbo. Dit onderwijs is vormgegeven in leskaarten en enkele aansprekende films. Aan de hand van natuurgetrouwe situaties, waarin in de thuissituatie het gaan gebruiken van een technologisch middel (bijvoorbeeld alarmering) wordt besproken met een oudere, worden vragen gesteld die betrekking hebben op aspecten van technologie-acceptatie en - gebruik. Hiermee wordt, op diverse niveaus en vanuit verschillende perspectieven, gereflecteerd op mogelijkheden voor ouderen om technologie in te zetten, ter ondersteuning van het dagelijks leven. Voor het werkveld is een tool ontwikkeld in de vorm van een gesprekshandreiking (zie: https://fontvs.nl/Over-
Fontvs/Fontvs-Paramedische-Hoqeschool/Onderzoek-1/Projecten/Lanoer-thuis-wathaal-je-in-huis.htm). Doel van het geheel was en is: de kloof tussen technologische mogelijkheden en het werkelijk succesvolle gebruik ervan te verbeteren.

Er is onderwijsmateriaal voor opleidingen in de verpleging en verzorging, en voor technologieopleidingen. Met name thuiszorg medewerkers (verpleging, verzorg ing en welzijn), kunnen hier direct hun voordeel mee doen. Verdere doorontwikkeling voor het onderwijs toegespitst op paramediciis nog gewenst. Daarbij dient het materiaal te worden toegespitst op typische paramedische beroepssituaties. Specifieke technologische ondersteuning (zoals oefeningen via een app, monitoring van allerlei aan de patiënt te meten parameters) waar paramedici in toenemende mate gebruik van maken en waarvan het succes in de behandeling sterk afhangt van de mate van acceptatie en gebruik door de patiënt, zullen daarbij worden uitgewerkt.

De Top-up subsidie wordt daarom aangevraagd ter verdere versterking van het paramedisch onderwijs. Door specifiek lesmateriaal met voorbeelden binnen het
paramedisch domein te maken en de leskaarten verder door te ontwikkelen voor paramedici, kan dit ook direct worden toegepast in het onderwijs voor diverse
paramedische opleidingen. Binnen FPH zijn dit fysiotherapeuten, podotherapeuten, orthopedisch technologen, logopedisten en radiologisch en radiotherapeutisch laboranten.



© 2024 SURF