Het centrale thema van het Lectorenplatform Applied Science is om met lectoren uit het natuurwetenschappelijke domein een bijdrage te leveren aan oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen door middel van (door)ontwikkeling en inzet van sleuteltechnologieën (STs) vanuit een brede (moleculaire) kennisbasis van praktijkgericht natuurwetenschappelijk onderzoek.
Het lectorenplatform zet met name in op technologieën die goed aansluiten bij de KIA-sleuteltechnologieën en de missies Gezondheid en Zorg; Energietransitie en Duurzaamheid; en Landbouw, Water en Voedsel.
In de succesvolle eerste periode van het lectorenplatform is de interne verbinding tussen de deelnemende lectoraten versterkt. De komende jaren zal het platform zich focussen op verbinding met andere toepassingsdomeinen (platforms), en uitbreiding en verduurzaming van de samenwerking met andere kennisinstellingen (zoals wo en mbo). Door transdisciplinair te werken en leren zijn we in staat de maatschappelijke uitdagingen te vertalen naar nieuwe toepassingen, waarbij STs een centrale rol spelen.
(Door)ontwikkelen en toepassen van onze focus STs (zoals geavanceerde materialen, chemische-, life science, nano- en digitale technologieën) ten behoeve van het oplossen van praktijkvragen. Dit doen we op thema’s uit de KIA's, waarop actief de verbinding wordt gezocht met de reeds geïdentificeerde partners (o.a. uit andere platforms).
Activiteiten:
• Uitbreiding verbinding met VH thematafels/missie initiatieven;
• Verbinden van STs aan missie-gerelateerd vraagstukken en vertalen naar concrete toepassingen;
• Voor deze toepassingen vanuit onze expertises op STs samenwerkingen/consortia ontwikkelen om transdisciplinair deze toepassingen naar hogere technology readiness levels (TRLs) te brengen (doorontwikkeling en implementatie van STs);
• Met position paper(s) duidelijke communicatie over positionering van hbo-onderzoek in het algemeen en toegepast natuurwetenschappelijk onderzoek in het bijzonder;
• Versterken verbinding met zowel wo en mbo op ontwikkeling en toepassing van STs.