In Leiden geloven we dat kennis die je samen maakt, de versneller is van welzijn in de stad. Leren met de Stad wil kennis bereikbaar maken voor iedereen, door Leids talent te laten werken aan maatschappelijke opgaven in de stad. De stad profiteert zo van jonge denkers en doeners, en biedt een rijke leeromgeving voor studenten.
Het project Leren met de Stad is lokaal ingebed als uitwerking van de ambitie ‘Stad als Lab’ binnen de samenwerking Leiden Kennisstad, waarin gemeente en vier kennisinstellingen samenwerken en elkaar versterken.
Nu, in 2022, is in Leiden een leeromgeving ontwikkeld waarin studenten/ docenten/ onderzoekers samenwerken met professionals en bewoners aan maatschappelijke vraagstukken in de stad. Voor professionals en Leidse inwoners levert dit bruikbare (nieuwe) kennis op Voor studenten biedt dit relevante praktijkervaring, zij zijn betekenisvol bezig en worden meer betrokken burgers.
We hebben in de afgelopen 3 jaar in Leiden een infrastructuur en methodiek ontwikkeld die de hierboven genoemde leeromgeving ondersteunt. Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor Leren met de Stad l Op Locatie dat nu 1 jaar bestaat.
In Leren met de Stad | Op Locatie (voorheen: Kenniswinkel) ontmoeten studenten, docenten, bewoners en maatschappelijke organisaties elkaar fysiek en werken zij samen aan vraagstukken in de wijk. De studenten geven advies vanuit hun vakgebied en organiseren activiteiten met en voor bewoners.
Complexere vraagstukken worden verder onderzocht door studenten van verschillende opleidingen en instellingen. Maatschappelijke vraagstukken vragen om een brede blik en een multidisciplinaire onderzoeksaanpak en bieden een prachtige kans om studenten, docenten en onderzoekers rond deze thema’s te laten samenwerken. In het Onderzoeksatelier werken hbo-studenten (Hogeschool Leiden) en wo-studenten (Universiteit Leiden) van verschillende opleidingen aan gemeenschappelijke thema’s zoals vitaliteit & gezondheid in de wijk (o.a. eenzaamheid, mentale gezondheid, gezond gewicht), veiligheid (o.a. criminaliteit, sociale cohesie, veiligheidsbeleving), circulariteit (o.a. afval) en armoede & schulden.
De meerwaarde van ‘Leren met de stad’ is tweeledig. Vanuit het onderwijs is het een goede ontwikkeling als studenten tijdens hun opleiding in aanraking komen met actuele maatschappelijke vraagstukken. Daarnaast kunnen instellingen als de universiteit en de hogeschool met hun kennis bijdragen aan de samenleving, aan de wijken van Leiden en aan vraagstukken van de Leidse burger.
‘Leren met de stad’ gaat om het creëren van een leeromgeving - via de ‘Leidse Kenniswinkel’ (= werktitel) en de Studio - waarin studenten van de Universiteit Leiden en Hogeschool Leiden hun talenten kunnen ontwikkelen en samen werken, met bewoners, aan maatschappelijke vraagstukken in de stad.
In de Leidse Kenniswinkel - in navolging van initiatieven zoals BOOT (HvA) en WIJS (Groningen) - werkt een multidisciplinair team van studenten. De studenten geven advies vanuit hun vakgebied en kunnen activiteiten organiseren voor en met bewoners. Complexere vraagstukken in de stad, die ook via de Kenniswinkel naar voren kunnen komen, worden binnen de Studio onderzocht, door studenten van verschillende opleidingen.
Op deze manier leveren de studenten een bijdrage aan de stad Leiden, en leren ze van en met elkaar en van de bewoners.
In 2019 is een begin gemaakt met deze activiteiten en zijn al verbindingen tot stand gebracht tussen vragen uit de stad en onderwijs en onderzoek, bij zowel hogeschool als universiteit. In 2022 willen we in Leiden een structuur hebben ontwikkeld die de hierboven genoemde leeromgeving ondersteunt.
Vanaf 2020 gaan we actief inzetten op het ontwikkelen van een eerste ’Leidse Kenniswinkel’. We bouwen verder aan het netwerk van betrokken ambtenaren, maatschappelijke organisaties, docenten, onderzoekers en vooral studenten. Ook ondersteunen we de samenwerking van de verschillende partijen, via netwerkbijeenkomsten en andere middelen, zodat het samen werken aan maatschappelijke vraagstukken in Leiden een vanzelfsprekend onderdeel wordt in de opleiding van studenten.
Er zijn geen producten gekoppeld
Afgerond
Niet bekend