Binnen City Deal Kennis Maken Utrecht (CDMKU) zetten Gemeente Utrecht, Hogeschool Utrecht en Universiteit Utrecht met het project Utrecht Challenge Alliantie Gezond Stedelijk Leven in op doorontwikkeling van challenges als onderwijskundig gevalideerde en duurzame onderwijsvorm. In een challenge wordt over grenzen heen samengewerkt om innovatief bij te dragen aan het oplossen van échte vraagstukken.
Betrokkenen vanuit de Gemeente, Hogeschool en Universiteit constateren dat vanaf de start van CDKMU vanuit de Utrecht Challenge Alliantie veel initiatieven worden opgestart. Wat betrokkenen echter als probleem ervaren, is dat er op dit moment geen inzicht is in welke initiatieven er allemaal in Utrecht zijn.
Op termijn willen betrokken partners de Utrechtse initiatieven systematisch kunnen monitoren en evalueren. Als eerste stap in het evalueren zien betrokkenen het verkrijgen van inzicht in Utrechtse initiatieven. Het doel van voorliggend onderzoek is derhalve: het verkrijgen van inzicht in Utrechtse initiatieven middels het ontwikkelen van een scan en prototype stadskaart waarmee rijke leeromgevingen gemonitord en geëvalueerd kunnen worden en de strategische samenwerking op maatschappelijke vraagstukken wordt versterkt.
Via een ontwerpgerichte onderzoeksaanpak, waarbij partners worden betrokken via co-design, wordt een scan en stadskaart ontwikkeld. Met de scan, die voortbouwt op de praatplaat van de Utrecht Challenge Alliantie, kunnen de Utrechtse initiatieven eenduidig geanalyseerd en systematisch gekarakteriseerd worden. Vervolgens worden de Utrechtse initiatieven systematisch in kaart gebracht, hetgeen een prototype stadskaart oplevert, die ook in de toekomst te gebruiken is.
Consortiumpartners van deze aanvraag zijn Hogeschool Utrecht en Gemeente Utrecht. De opbrengsten van het onderzoek zijn niet alleen voor consortiumpartners en CDKMU relevant. De centrale vraag voor betrokkenen bij initiatieven in den lande is hoe de initiatieven te verduurzamen en op te schalen. De opbrengsten van deze aanvraag helpen samenwerkingspartners breder zicht te krijgen op leeromgevingen en de doorwerking van leeromgevingen, zodat de strategische samenwerking hierop versterkt kan worden.