In zogeheten "rijke leeromgevingen" leren en werken studenten, docenten, onderzoekers, burgers, praktijkpartners en organisaties samen aan missiegedreven thema's. Maar hoe werkt zo'n leeromgeving in de prakijk? In dit project zijn inzichten gekregen om een volgende stap te kunnen zetten in het verrijken van leeromgevingen.
Het doel van dit project was om inzicht te krijgen in de kenmerken van rijke of verrijkte leeromgevingen, zowel binnen als buiten de Hogeschool Utrecht. Daarmee willen we onderwijsbegeleiders, kwartiermakers, projectleiders, beleidsmakers en bestuurders helpen leeromgevingen te verrijken. Dat is belangrijk, omdat grote maatschappelijke kwesties zoals arbeidsmarkttekorten, snelle digitalisering en klimaatverandering vragen om wendbare vakmensen. Dat vraagt iets van hoe we leren stimuleren én het beroepsonderwijs organiseren. Verrijkte leeromgevingen kunnen helpen om met elkaar toekomstbestendig onderwijs te realiseren.
De verschillende perspectieven van de vijf betrokken lectoraten hebben gezorgd voor een breed beeld. Het onderzoek heeft de volgende inzichten en tools opgeleverd:
Het project is uitgevoerd via drie onderzoeken: een verkenning van bestaande rijkere leeromgevingen binnen de HU, een analyse van de rollen van kwartiermakers en onderwijsbegeleiders, en een onderzoek naar de rol van beleidsmakers en bestuurders in het duurzaam ondersteunen van deze leeromgevingen.
Er zijn geen producten gekoppeld
Afgerond
Niet bekend