Publinova logo
project

Naar verrijkte leeromgevingen voor de regio


Beschrijving

In zogeheten "rijke leeromgevingen" leren en werken studenten, docenten, onderzoekers, burgers, praktijkpartners en organisaties samen aan missiegedreven thema's. Maar hoe werkt zo'n leeromgeving in de prakijk? In dit project zijn inzichten gekregen om een volgende stap te kunnen zetten in het verrijken van leeromgevingen.


Doel

Het doel van dit project was om inzicht te krijgen in de kenmerken van rijke of verrijkte leeromgevingen, zowel binnen als buiten de Hogeschool Utrecht. Daarmee willen we onderwijsbegeleiders, kwartiermakers, projectleiders, beleidsmakers en bestuurders helpen leeromgevingen te verrijken. Dat is belangrijk, omdat grote maatschappelijke kwesties zoals arbeidsmarkttekorten, snelle digitalisering en klimaatverandering vragen om wendbare vakmensen. Dat vraagt iets van hoe we leren stimuleren én het beroepsonderwijs organiseren. Verrijkte leeromgevingen kunnen helpen om met elkaar toekomstbestendig onderwijs te realiseren.


Resultaten

De verschillende perspectieven van de vijf betrokken lectoraten hebben gezorgd voor een breed beeld. Het onderzoek heeft de volgende inzichten en tools opgeleverd:


Opgavegerichte leeromgevingen in beeld

  • Een visueel overzicht van opgavegerichte leeromgevingen in hbo-context en specifiek de HU-context (totaal 16);

  • Opgavegerichte leeromgevingen in beeld brengen (document met de bundeling van tools, inclusief toelichting en draaiboek);

  • Verdieping ‘Opgavegerichte leeromgevingen in beeld brengen' (verdiepend onderzoeksverslag);

  • Veertien gedetailleerde portretten van opgavegerichte leeromgevingen.


Aanpak

Het project is uitgevoerd via drie onderzoeken: een verkenning van bestaande rijkere leeromgevingen binnen de HU, een analyse van de rollen van kwartiermakers en onderwijsbegeleiders, en een onderzoek naar de rol van beleidsmakers en bestuurders in het duurzaam ondersteunen van deze leeromgevingen.


Producten

Er zijn geen producten gekoppeld



Projectstatus

Afgerond

Startdatum

Einddatum

Regio

Niet bekend