Project

Onderdompelen in VR

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

Zwembaden zijn een goeie plek om in beweging te komen. Het traint je op alle spiervlakken van je lichaam. Helaas is er een afname van mensen die in het zwembad komen, voor sportief zwemmen, maar ook recreatief. Gezien de verhoging van het aantal obesitas gevallen in de samenleving, is zwemmen een voor de hand liggende methode is om af te vallen. Een trend om in beweging te komen is virtual reality en het gebruiken van game elementen voor jongeren in deze applicaties.
Virtual reality biedt veelbelovende mogelijkheden dat deze twee problemen zou kunnen oplossen. Al is het niet voor de hand liggend om een elektronisch apparaat in het water te leggen. In dit project hebben we onderzocht hoe virtual reality kan worden toegepast in het zwembad en wat voor technische mogelijkheden hiervoor nodig zijn. Zo hebben we gekeken naar 1) Wat voor producten zijn er al op de markt die iets te maken hebben met virtual reality in het water. 2) Wat is er technisch op een laag drempel niveau nodig om een onderwater virtual reality apparaat te laten werken dat ook beweging en interactie stimuleert. 3) Hoe moeten we veiligheid gaan aanbieden met virtual reality applicatie.
Door het toevoegen van spel elementen maken we het interactief genoeg voor kinderen en volwassenen om te blijven bewegen. Aangezien er weinig gedaan wordt betreffend interactie in het zwembaden met virtual reality is dat ook het uitgangspunt geweest. Met natuurlijk ook een oog op veiligheid te houden. Het concept is getest bij zwemcoaches van de partners en waar ook een co-creatie mee gestart met wat er verwacht werd. Deze zwemcoaches reageerden hier positief op en zagen het prototype al goed gebruikt worden voor recreatief en lesgevend ondersteunend worden. Complicaties zijn nog wel om de gewenste hardware onder water goed in te zetten, en die in een vervolgtraject nader onderzocht moeten worden.


Beschrijving

Vaak denken mensen bij zwembaden vooral aan het traditioneel aanbod: zwemlessen voor kinderen en zwemmen voor ontspanning of sport. Toch zijn zwembaden de afgelopen jaren veel bezig met innovatie, waarbij ze bv. kijken naar het gebruik van sensoren om zwemmen interessanter te maken of bieden ze geavanceerde trainingen aan voor duikers of militair personeel aan. Toch merken de zwembaden dat het een strijd kan zijn om de aandacht van de mens vast te houden; we leven immers in een samenleving met vele afleidingen. Zwembaden zijn daarom geïnteresseerd in het verkennen van de mogelijkheden van nieuwe technologie om hun activiteiten aantrekkelijker te maken. Zo ook, specifiek voor dit project, de mogelijkheden van Virtual Reality (VR) om de zwembadervaring en de trainingen en educatie die daar gegeven worden, te verrijken. Binnen dit project willen we dus de potentiële waarde van VR te verkennen met zwembaden en de kennis hiervan te delen met de Creatieve Industrie. Centraal hierin staan een aantal onderzoeksvragen om kennis op te doen over de technologie, o.a.: 1) hoe toepasbaar is de techniek van VR binnen de context van zwembaden, 2) hoe kunnen wij de gebruikerservaring veilig en paniekloos voor de gebruiker maken en 3) hoe gaan we om met motion sickness die kan opkomen bij gebruik van VR, in het bijzonder tijdens de ervaring in het water? Om met deze vragen te experimenteren willen we in co-creatie VR-prototypes gaan maken om antwoord te krijgen op bovenstaande vragen en de kennis te delen met de praktijk en de creatieve industrie. Vanuit daar werken we verder aan de doorontwikkeling.



Reacties voor dit item zijn uitgeschakeld
© 2024 SURF