Project

Onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

In de afgelopen twee jaar heeft het lectorenplatform verschillende bijeenkomsten en activiteiten georganiseerd.

• Het platform organiseerde het online BioArts & Education symposium met lezingen van Gavin en Alice Munro (Full Grown), Hendrik-Jan Grievink (Next Nature Network), Michiel Koelink (ArtechLAB), en Melissa Bremmer en Emiel Heijnen (Lectoraat Kunsteducatie AHK). In vier activerende workshops werden Wicked BioArts Assignments ontwikkeld voor het HBO, (V)MBO, VO en PO. De organisatie van het symposium was in handen van ArtechLAB, Studio 21CS, Lectorenplatform OKWT en Centre of Expertise Arts & Education. Zie: https://www.ahk.nl/media/ahk/user_upload/BioArt-Education-Beeldverslag.pdf.
• In samenwerking met RASL en The Other Research Group organiseerde het lectorenplatform een PhD workshop omtrent onderzoek over transdisciplinariteit in Arts and Sciences.
• Het lectorenplatform organiseerde een hybride slotconferentie over crossovers in onderwijs, kunst, wetenschap en technologie. Andrea Bandelli (directeur Science Gallery International) en Hanno van Keulen (Opleidingsdirecteur Science Education & Communication TU Delft) gaven een presentatie over ArtsSciences in educatie. In de middag vonden er verschillende workshops plaats op locaties in Amsterdam (Waag ism Stichting Technasium Scholen, en het Lectoraat Kunsteducatie ism ArtechLab), in Zwolle (Xiomara Vada Soto en Jenny van den Broeke van Cibap) en online (Anouk Wipprecht). Voor meer informatie: https://www.ahk.nl/lectoraten/educatie/lectorenplatform-okwt/slotconferentie-arts-love-science/.
• Het platform heeft de bestaande website vernieuwd met een link naar de bronnenbank, zes compleet uitgewerkte ArtsSciences videolessen voor primair en voortgezet onderwijs, publicaties en nieuws. Zie: https://www.artslovesciences.com/.
• Het platform ontwikkelde trainingen voor leraren om de ArtsSciences-videolesen te kunnen geven.
• In samenwerking met Loes Bogers en Sam Edens (HvA) is er een blauwdruk opgesteld voor een ArtsSciences minor in het HBO-onderwijs.
• Het platform heeft haar bestaande onderzoeksagenda herijkt. Deze agenda bevat vragen die het platform essentieel acht voor de legitimering, de vormgeving en de empirische evaluatie van ArtsSciences-onderwijs. Zie: https://www.artslovesciences.com/publication/onderzoeksagenda-artssciences-2020-2021/


Beschrijving

Dit lectorenplatform richt zich op vakoverstijgend onderwijs op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie: ArtsSciences onderwijs. Het doel van het platform is dat leerlingen en studenten vanuit verschillende kennisdomeinen gestimuleerd worden om samen op zoek te gaan naar nieuwe manieren van leren en het oplossen van problemen. Om dit doel te bereiken zet het platform in op het actualiseren van leerinhouden van kunst- en bètavakken en hoe ze elkaar in onderlinge interactie kunnen versterken: van funderend tot beroepsonderwijs. Met de platformregeling II wil het platform (1) het bestaande netwerk uitbreiden om meer kritische massa te genereren voor het opzetten van activiteiten en het doen van onderzoeksaanvragen en (2) de onderzoeksagenda doorontwikkelen, om nader aan te sluiten bij de strategische onderzoeksagenda voor het HBO (met name via de NWA) en om de brede implementatie van Arts Sciences onderwijs voor te bereiden.
Het platform initieert onderzoek en activiteiten, zoals de participatie in- en initiëren van- interdisciplinaire onderzoeksinitiatieven, het ontwikkelen van voorbeelden voor de ArtsSciences lespraktijk, het adviseren bij de ontwikkeling van een blauwdruk voor een ArtsSciences minor en de organisatie van (inter)nationale ArtsSciences bijeenkomsten/symposia.


Reacties voor dit item zijn uitgeschakeld
© 2024 SURF