Project

Praktijkonderzoek aansporen door het verbeteren van de infrastructuur

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

De uitvoering van het traject is ernstig beïnvloed door (de gevolgen van) de Coronapandemie. Omdat het niet lukte om sessies te plannen met het werkveld over de ontwikkeling van het nieuwe onderzoeksprofiel, zagen we ons genoodzaakt om de conferentie waarin de presentatie van het onderzoeksprofiel centraal zou staan, te verplaatsen naar het najaar (september-oktober 2022). We hebben daarom een formeel verzoek ingediend bij SIA om de geplande einddatum van het project te verschuiven naar 01-11-2022.
Hierdoor werd het alsnog mogelijk om het traject conform de bedoelingen tot uitvoering te brengen en te blijven werken aan de drie doelen: 1) aanbrengen van focus; 2) aangaan van duurzame relaties; 3) het nieuwe onderzoeksprofiel zichtbaar tot uiting laten komen.
De realisatie van de doelen heeft plaatsgevonden in een periode waarin de werkzaamheden van lector Jos Castelijns zijn overgenomen door Loek Schoenmakers die nu als lector, samen met de overige leden van het Kempelonderzoekscentrum (KOC), verantwoordelijk is voor uitvoering van onderzoek passend bij het (nieuwe) onderzoeksprofiel.
De totstandkoming van het onderzoeksprofiel nam meer tijd in beslag dan vooraf verwacht. Vanuit een redeneerlijn is toegewerkt naar een conceptueel model en is invulling en inkleuring gegeven aan de begrippen die centraal staan in dit model door gebruik te maken van wetenschappelijke literatuur en door het aangaan van samenwerking met onderzoekers uit binnen- en buitenland (onder andere The TAOS institute en Institute for Social Capital). Bij het aangaan van samenwerking heeft van meet af aan het streven naar duurzame samenwerking centraal gestaan (doel 2). Dat geldt ook voor de samenwerking binnen Radiant Lerarenopleidingen. Het KOC werkt nauw samen met lectoraten Leren & Innoveren en Leiderschap in het Onderwijs.
De wijze waarop het werkveld (scholen in de regio van De Kempel) is betrokken en benaderd heeft anders vorm gekregen dan bedacht bij het indienen van het plan (a.g.v. de Coronamaatregelen). Vanaf het moment dat fysieke ontmoetingen weer mogelijk waren zijn er sessies georganiseerd waarbij het werkveld is uitgedaagd en uitgenodigd om mede invulling te geven aan het nieuwe onderzoeksprofiel. Die sessies vormden samen de opmaat naar het Learning Experience Festival (LEF) dat op 19 oktober 2022 heeft plaatsgevonden (doel 3). Tijdens dit festival hebben de deelnemers (werkveld, studenten en docenten) kunnen ervaren wat collectieve actie binnen het onderwijs teweeg kan brengen en wat het belang is voor het benutten van sociaal kapitaal binnen duurzame onderwijsontwikjkeling. Hoe je door samen te werken en van elkaar te leren tot mooie nieuwe inzichten kunt komen: hoe je door onderzoek nieuwe toekomsten kunt realiseren en gelijktijdig onderlinge relaties versterkt. Wat ons nog te doen staat om de ambities behorend bij doel 3 te realiseren is het (verder) ‘vullen’ van de website met informatie over het onderzoeksprofiel.
Gedurende het proces zijn docenten en studenten op diverse manieren uitgedaagd om mee te denken over en werken aan het nieuwe onderzoeksprofiel, tevens zijn experts uit binnen en buitenland regelmatig geraadpleegd. Dat geldt zeker voor de docenten en studenten in de afstudeerfase die, onder begeleiding van de nieuwe lector, aan de slag zijn gegaan met het ontwikkelen van een nieuwe werkwijze voor het onderzoekend vermogen van (aanstaande) leraren, passend en aansluitend bij de dagelijkse onderwijspraktijk. De relationele benadering, gebaseerd op het gedachten goed van het sociaal constructionisme, staat hierbij uiteraard centraal.


Beschrijving

Hogeschool de Kempel wenst middels de subsidie de infrastructuur van praktijkgericht onderzoek te behouden en te versterken. Zij willen hiermee twee zaken verbeteren, namelijk:

- Het realiseren van een inhoudelijke focus. Binnen het Kempelonderzoekscentrum heerst geen traditie van een gemeenschappelijk conceptueel kader, waar dit nu actueel en urgent lijkt. Voor het beantwoorden van onderzoeksvragen wil het Kempelonderzoekscentrum een conceptueel kader ontwikkelen dat is opgebouwd uit relevante begrippen en hun onderliggende relaties. Het begrip waar het in alle onderzoeksprojecten om draait is verantwoordelijkheid (responsibility).

- Sterke externe gerichtheid. Het belang van een dialoog met de praktijk is tweeledig. Enerzijds wil je in de praktijk de inhoudelijke focus, en vervolgens de vraagstellingen horende bij deze focus, ophalen. Anderzijds wil je het ontwikkelde conceptueel kader, en vervolgens ook de aanbevelingen die zijn opgenomen in de onderzoeksrapporten, in de praktijk toetsen. Er dient onderzocht te worden of de activiteiten hebben opgeleverd wat de praktijk voor ogen had, met andere woorden of de via praktijkgericht onderzoek ontwikkelde kennis ook daadwerkelijk in de praktijk wordt benut en tot welke opbrengsten dat leidt.

De realisatie en de output van bovenstaande dient als input voor een te organiseren symposium – ten gevolge van Corona een mix van digitale en fysieke ontmoetingen – en levert, samen met het verbeteren van de informatievoorziening en vindbaarheid van het Kempelonderzoekscentrum op de website, een bijdrage aan de versterking van de externe zichtbaarheid in de ‘buitenwereld’.



Reacties voor dit item zijn uitgeschakeld
© 2024 SURF