Het ontwikkelen van onderzoekend vermogen is essentieel in hoger beroepsonderwijs, omdat het professionals in staat stelt bij te dragen aan de ontwikkeling van hun beroepspraktijk. Docenten spelen een essentiële rol bij het aanleren van onderzoekend vermogen, maar zij ervaren uitdagingen bij het geven van ontwikkelingsgerichte feedback op deze competentie. In dit onderzoek wordt daarom met en voor docenten een professionaliseringstraject ontworpen.
Onderzoek wijst uit dat veel docenten in het hoger beroepsonderwijs moeite hebben met het geven van ontwikkelingsgerichte feedback aan studenten, vooral als het gaat om complexe beroepscompetenties zoals onderzoekend vermogen. Dit promotieonderzoek, getiteld “Ontwikkelingsgerichte feedback op het onderzoekend vermogen van studenten: het ontwerpen van een professionaliseringstraject voor en met docenten”, richt zich op het aanpakken van dit probleem. Het doel van het onderzoek is het ontwerpen van een professionaliseringstraject dat docenten ondersteunt bij het verbeteren van hun begeleiding van studenten in het begrijpen en toepassen van feedback. Hiermee streven we ernaar om (aanstaande) professionals te stimuleren in hun continue professionele groei.
In dit onderzoek ontwikkelen we een bruikbaar professionaliseringstraject voor het hoger beroepsonderwijs, gericht op het geven van feedback op beroepscompetenties zoals onderzoekend vermogen. Om dit te kunnen doen zal ontwerpkennis over het ondersteunen van docenten bij het geven van feedback opgeleverd worden.
Binnen dit promotietraject wordt gebruik gemaakt van ontwerpgericht onderzoek om te komen tot een professionaliseringstraject voor docenten. In dit onderzoek worden docenten zowel betrokken bij het maken als evalueren van dit professionaliseringstraject.
Er zijn geen producten gekoppeld
Lopend
Niet bekend