Steeds meer mkb-bedrijven dragen bij aan het versterken van de arbeidsparticipatie van mensen met een (relatieve) afstand tot de arbeidsmarkt. Hiermee dragen ze bij aan het oplossen van een maatschappelijk probleem, wat niet alleen voor de onderneming, maar ook voor de werknemers en de regio gunstig is. Wanneer medewerkers vaardigheden opdoen die hun kansen op werk vergroot, besparen gemeenten uiteindelijk immers ook op uitkeringen. Deze bijdrage van mkb-bedrijven wordt social impact genoemd.
In het RAAK-MKB project ‘Social impact beloond’ ontwikkelden vier lectoraten van de Hanzehogeschool Groningen samen met mkb-bedrijven twee tools die de social impact van deze ondernemingen beter zichtbaar kunnen maken:
- een tool waarin de ontwikkeling van medewerkers zichtbaar wordt, en
- een tool waarin de maatschappelijke kosten en baten van de inzet van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt overzichtelijk worden gepresenteerd.
Mkb’ers zijn enthousiast over deze Social Impact Tools vanwege hun eenvoud en bruikbaarheid.
Inkopers participeerden ook in het project. Zij blijken geïnteresseerd te zijn in het verhaal van de mensen achter het product of de dienst van de sociale mkb-bedrijven. De Social Impact Tools kunnen sociale mkb-bedrijven helpen de effecten van hun bedrijf zichtbaar te maken aan inkopers, waardoor de kans toeneemt dat zij hun producten en diensten afnemen.
Link naar de financiële tool:
https://quickscan-impact.servates.net/
Sociale MKB-bedrijven in Noord-Nederland die bijdragen aan het stimuleren van de arbeidsparticipatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, willen bij inkooptrajecten of aanbestedingen graag beloond worden voor deze ‘social impact’. Hiertoe willen ze hun impact kunnen meten, om aan opdrachtgevers zichtbaar te maken. Nu zijn er talloze instrumenten voor het meten van social impact, maar het MKB gebruikt ze zelden, omdat ze te duur en te complex zijn. Bovendien vragen opdrachtgevers er niet of nauwelijks naar; in het gunnen van offertes lijkt prijs een doorslaggevend besliscriterium te zijn.
Daarom vroegen MKB’ers aan de Hanzehogeschool Groningen om samen met opdrachtgevers (van overheden en grote bedrijven) een eenvoudige methodiek te ontwikkelen waarmee ze hun social impact kunnen aantonen, die inspeelt op de besliscriteria van opdrachtgevers en daarmee kan bevorderen dat zij meer opdrachten gegund krijgen.
In een gezamenlijk ontwerpproces ontwikkelen we deze social impact methodiek, die gebruikt wordt door beide partijen: we gaan interviews houden met inkopers van diverse organisaties over de besliscriteria voor gunning van opdrachten; bij 12 MKB-bedrijven een impactmeting uitvoeren (casestudy’s); en partijen samenbrengen in een leernetwerk om te reflecteren op ontwerpversies van de methodiek. Het gezamenlijk leerproces in dit netwerk draagt bij aan het ontwikkelen van een gemeenschappelijk begrippenkader.
Doel van het project is het ontwikkelen van een methodiek voor het meten van social impact van MKB-bedrijven, op een zodanige manier dat sociale MKB-bedrijven (proportioneel en op maat) hun opdrachtgevers kunnen laten zien wat hun impact is, én dat deze bruikbaar is in het inkoopproces van opdrachtgevers. De methodiek bestaat uit een stappenplan, een overzicht van indicatoren, meetinstrumenten en sprekende voorbeelden, bruikbaar voor zowel sociale MKB-bedrijven als opdrachtgevers.
De methodiek gaat onderwezen worden in het curriculum van o.a. de opleidingen Bedrijfskunde en HBO-Rechten. De kennis en ervaringen worden gedeeld met MKB, inkopers, kennisinstellingen en netwerkpartners.