De WUR en de gemeente Wageningen hebben afgelopen jaren intensief ervaring opgebouwd in het
verbinden van maatschappelijke vraagstukken aan het WUR-onderwijs. Deze CDKM-aanpak heeft geleid tot
meer dan 200 studentenprojecten in de afgelopen 2 jaar in Wageningen. In deze studentenprojecten is er
onder andere samengewerkt met de bblthk (de openbare bibliotheek), Thuis (een impactorganisatie), en
Regio Foodvalley (een regionale netwerkorganisatie). In het CDKM 2022 project heeft de WUR met
bovengenoemde partners en de gemeente Wageningen onderzocht hoe de WUR de samenwerking met
partners kan opschalen.
In het eerste half jaar van 2022 zijn meerdere rondetafelgesprekken gevoerd met de partners en met WUR
medewerkers om ervaringen, mogelijkheden en huidige en toekomstige uitdagingen in kaart te brengen. Uit
deze gesprekken is gebleken dat er de behoefte en bereidheid is om in een meer doorgaand proces
studenten in te zetten op maatschappelijke opgaven. Er is behoefte aan minder ad-hoc en meer structurele
samenwerking om zodoende piekbelasting te voorkomen en resultaten aan elkaar te verbinden.
De ambitie die we aan de start van het CDKM 2022 project hebben gesteld, om iedere Bachelor student
regionaal te laten werken aan een maatschappelijk vraagstuk, blijkt niet haalbaar te zijn. De studenten
aantallen zijn te groot voor de regio.
Het resultaat van het CDKM 2022 project is dat Thuis, de bblthk, Regio Foodvalley, de gemeente
Wageningen, inwoners en de WUR hebben besloten om samen te gaan bouwen aan een dynamisch leerecosysteem tussen stad en universiteit. Rondom het kernthema “Wijken van de Toekomst” gaan
bovengenoemde partners gezamenlijk maatschappelijke vragen van burgers, burgerinitiatieven,
maatschappelijke partners en bedrijven ophalen, clusteren en analyseren. We koppelen dit aan onderwijs
en onderzoek en geven de samenwerking vorm om tot gedragen en duurzame oplossingen te komen. Elke
betrokken partij heeft eigen expertises en ervaringen die van nut zijn voor deze samenwerking in de
leeromgeving.
De CDKM-aanpak heeft de afgelopen jaren bijgedragen aan een betere relatie en nauwere samenwerking tussen de stad Wageningen en de Wageningen Universiteit & Research (WUR). In deze nieuwe fase willen we deze samenwerking versterken en uitbreiden, om zo op een structurele manier maatschappelijke opgaven van de stad en regio met onderwijs te verbinden. De ambitie is om alle studenten in elke fase van hun studie minimaal één keer met een maatschappelijke opgave in aanraking te laten komen.
Hiervoor is het wenselijk het netwerk en gebied van betrokken partners te vergroten naar de regio, en een meer structurele aanpak te verkennen over hoe samen te werken. Om een samenwerkingsstructuur te vinden die voor zowel de WUR als lokale maatschappelijke partijen werkt, wordt binnen dit project voor beide kanten de behoeftes en mogelijkheden in kaart gebracht. Met de maatschappelijke partijen wordt hiertoe aan de hand van hun ervaringen uit het verleden in kaart gebracht hoe verdere samenwerking vorm kan krijgen. Hierbij zijn, naast de Gemeente Wageningen ook THUIS Wageningen, de BBLTHK Wageningen, en Regio Foodvalley betrokken.
Tegelijkertijd wordt binnen de WUR door een breed palet stakeholders verkend en getoetst wat er nodig is lokale stedelijke uitdagingen verder in het BSc-onderwijs te integreren. Dit doen we aan de hand van vier bestaande instellingsbrede initiatieven. Hierbij wordt naast beleid en onderwijskunde, ook nagedacht over waardecreatie.
De verzamelde behoeftes en mogelijkheden worden vervolgens geïntegreerd om tot een structurele samenwerking met maatschappelijke uitdagingen in het BSc-onderwijs van de WUR te komen. Door de betrokken stakeholders mee te nemen in meerdere feedbackloops, worden alle verschillende blikken vertaald naar een breed gedragen aanpak. Ten behoeve van draagvlak, en het houden van de juiste richting voor alle betrokken partijen, wordt een adviesraad aangesteld die meerdere keren gedurende het project bijeenkomt.