Project

Start (V)aardig; bouwstenen voor de buurtsportcoach ter bevordering van de beweegvaardigheid van kleuters

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

Buurtsportcoaches hebben met het herijkte Sportakkoord
een grote verantwoordelijk in het ombuigen van de
neerwaartse spiraal van de beweegvaardigheid van kleuters.
Wie op jonge leeftijd (v)aardig start ontwikkelt dikwijls een
actieve leefstijl. Buurtsportcoaches functioneren op dit
moment vooral als uitvoerder van sport- en beweegaanbod
en niet zo zeer als verbinder tussen de sport- en
beweegaanbieders. De regisserende en verbindende taken
vragen om wezenlijk andere competenties. De vraag was:
hoe kunnen buursportcoaches kleuters en de (semi-)
beweegprofessionals daaromheen optimaal ondersteunen in
het verbeteren van de beweegvaardigheid van kleuters?
Om deze vraag te kunnen beantwoorden is kennis opgedaan
over: risicogroepen, beïnvloedbare determinanten en
effectieve interventies ter bevordering van de
beweegvaardigheid van kleuters. Deze vraagstukken zijn
door een mix van vertegenwoordigers uit de beroepspraktijk,
onderzoek, onderwijs en implementatie beantwoord. In vier
werkpakketten is inzicht verworven over: de natuurlijke
motorische ontwikkeling van kleuters en het risicoprofiel van
kinderen bij wie de ontwikkeling achterloopt (WP 1), leefstijlen omgevingsdeterminanten van beweegvaardigheid van
kleuters (WP 2) en het effect van een breed motorische
interventie in de verschillende beweegdomeinen op de
beweegvaardigheid van kleuters (WP 3). De verworven
wetenschappelijke kennis is vertaald naar een
onderwijsmodule, een nascholingsmodu]le en de toolbox
Beweegstimulering van het jonge kind met bouwstenen en
praktische handvatten voor (toekomstige) buurtsportcoaches
en andere beweegprofessionals (WP 4).


Beschrijving

Buurtsportcoaches hebben met het Sportakkoord een grotere verantwoordelijk gekregen in het ombuigen van de neerwaartse spiraal van de beweegvaardigheid van jonge kinderen. Wie op jonge leeftijd (v)aardig start, de juiste fundamentele motorische vaardigheden aanleert en plezier ervaart in sporten en bewegen, ontwikkelt dikwijls een actieve leefstijl. Buurtsportcoaches functioneren op dit moment vooral als uitvoerder van sport- en beweegaanbod en niet zo zeer als regisseur of verbinder tussen de sport- en beweegaanbieders op school, in de wijk, bij de sportvereniging en in de kinderopvang. De regisserende en verbindende taken vragen om wezenlijk andere competenties. Uit interviews, bijeenkomsten en enquêtes onder buurtsportcoaches (n=100) en formele en informele sport- en beweegaanbieders voor jonge kinderen om hen heen (trainers (n=64), groepsleerkrachten uit groep 1-2 (n=21), vakleerkrachten bewegingsonderwijs (n=74) en ouders (n=20)), komt naar voren dat buurtsportcoaches worstelen met de vraag hoe zij kleuters en de (semi-)beweegprofessionals daaromheen optimaal kunnen ondersteunen in het verbeteren van de beweegvaardigheid van kleuters. Om deze vraag te kunnen beantwoorden is nieuwe kennis nodig over: risicogroepen, beïnvloedbare determinanten en effectieve interventies ter bevordering van de beweegvaardigheid van kleuters. Deze vraagstukken worden door een mix van vertegenwoordigers uit de beroepspraktijk, onderzoek, onderwijs en implementatie beantwoord, waaronder: De Haagse Hogeschool, Hanze Hogeschool, Fontys Sporthogeschool, Hogeschool Windesheim, VU, TU/e, Kenniscentrum Sport, Mulier Instituut, NOC*NSF, VSG, KVLO en Beroepsvereniging Wij Buurtsportcoaches. In drie werkpakketten wordt inzicht verworven in: de natuurlijke motorische ontwikkeling van kleuters en het risicoprofiel van kinderen bij wie de ontwikkeling achterloopt (WP1), leefstijl- en omgevingsdeterminanten van beweegvaardigheid van kleuters (WP 2) en het effect van interventies in de verschillende beweegdomeinen op de beweegvaardigheid van kleuters (WP3). De wetenschappelijke kennis uit deze werkpakketten wordt verwerkt in een proefschrift en vertaald naar een onderwijsmodule en toolbox met bouwstenen en praktische handvatten voor (toekomstige) buurtsportcoaches (WP 4) ter bevordering van de beweegvaardigheid van kleuters.


© 2024 SURF