Publinova logo
project

Tegen energieongelijkheid


Beschrijving

Dit project had als doel: mensen die moeite hebben om hun rekeningen te betalen beter te ondersteunen bij het besparen van energie.


Doel

Ons project heeft als doel energiearmoede te bestrijden via het sociale domein, met de voedselbank als focus. We onderzoeken hoe een effectieve bedrijfsmatige aanpak voor energiearmoedebestrijding ontwikkeld kan worden, met als onderdeel van de aanpak een energiebox, energiecoaching, en energieklusdiensten.


Resultaten

Studententeams van Hogeschool Utrecht bedachten creatieve manieren om mensen beter te bereiken bij hun bezoek aan de voedselbank en om kennis over te dragen als een energieklusser op huisbezoek gaat. Denk aan een energiebesparend cadeau dat huishoudens motiveert om een energieklusser langs te laten komen. Of aan een gesprekstool voor energieklussers om het effect van maatregelen, zoals het aanbrengen van radiatorfolie, visueel en toegankelijk uit te leggen.Deze ideeën vergroten de bewustwording en bieden Energie-U en JMA inspiratie voor verdere acties.


Binnen het project onderzochten we hoe een gemeentelijke subsidie (beschikbaar tot en met 2026) Energie-U kan helpen om klanten van Utrechtse voedselbanken te ondersteunen met het aanbrengen van kleine energiebesparende maatregelen. Zowel uit literatuurstudie als uit het studentenonderzoek bleek dat vertrouwen cruciaal is bij het werven van deelnemers voor dit soort initiatieven. Deelnemers zijn dan ook geworven via voor klanten vertrouwde aanspreekpunten bij voedselbanken, zoals een gastvrouw of -heer. Deze persoon weet klanten te enthousiasmeren en te stimuleren om deel te nemen. Na aanmelding bezoekt een energieklusser de klant thuis en brengt maatregelen aan. Deze maatregelen zijn deels gefinancierd door de gemeentelijke subsidie en deels komen ze uit de Energiebox van JMA. Zo konden we nog meer bijdragen aan het verlagen van de energiekosten.




Aanpak

Het project werd gerealiseerd door het analyseren van de huidige situatie en het uitvoeren van ontwerpsprints gericht op communicatiestrategieën, kansen voor samenwerking met het sociale domein en duurzame bedrijfsmodellen. Studenten van de Hogeschool Utrecht droegen bij aan deze ontwikkeling door creatieve en praktijkgerichte oplossingen te bedenken voor het beter bereiken en ondersteunen van de doelgroep. De implementatie was gericht op het uitrollen van de ontwikkelde aanpak.


Producten

Er zijn geen producten gekoppeld



Projectstatus

Afgerond

Startdatum

Einddatum

Regio

Niet bekend