Project

Thermisch beheer van energie-zuinige elektrische auto

Overzicht

Projectstatus
Afgerond
Start datum
Eind datum
Regio

Doel

De transitie naar elektrisch rijden wordt geremd door de hoge aanschafkosten van een elektrische auto met
voldoende rijbereik, met name de kosten van de batterijen.
In dit project onderzoekt Fontys lectoraat Future Powertrain samen met de bedrijven Saluqi motors en
EVEurope hoe elektrisch rijden goedkoper kan door een batterij-elektrische auto een factor 2 energiezuiniger te maken dan bestaande elektrische auto’s. Dit wordt gehaald door in het gehele ontwerp-proces
keuzes voor energie-efficiëntie te maken.
Het lectoraat ontwerpt en test aandrijflijnen van prototype voertuigen. Alexander Germeau, docent HBO
Fontys engineering en onderzoeker bij het lectoraat, leidt het project en coördineert de samenwerking met
partnerbedrijven.
De eerste-productie motor van Saluqi is ingebouwd in het voertuig en aangesloten op de aandrijflijn. Een
batterijsysteem is ontworpen en gemonteerd, gebaseerd op onderdelen geleverd door EV Europe.
Voorafgaand zijn er thermische berekeningen uitgevoerd aan het ontwerp, zowel van de motor als van het
batterijsysteem (cellen, busbars en kabels). Een lichtgewicht behuizing van het batterijsysteem is ontworpen
met geïntegreerde luchtkoeling.
Cellen zijn gemonteerd in het voertuig. De koppeling met busbars en celmodules zijn thermisch getest. De
functionele aansluiting van de cellen aan het Battery Management System zijn getest. Opladen en ontladen
onder BMS beheer zijn aangetoond.
Het werk en de resultaten zijn beschreven in drie verslagen, zie Fontys Research Drive
https://fontys.data.surfsara.nl/index.php/apps/files?dir=/Thermisch%20beheer%20elektrische%20auto%20-
%20TB%20(Projectfolder)/TB_Documenten


Beschrijving

De transitie naar elektrisch rijden wordt geremd door de hoge aanschafkosten van een elektrische auto met voldoende rijbereik. Deze hoge aanschafkosten komen voornamelijk door de hoge aanschafprijs van de batterijen.
SPIKE ontwerpt en produceert batterijpakketten voor voertuigen. Om meer mobiliteit te halen met dezelfde hoeveelheid batterijen maakt SPIKE deze modulair, snellaadbaar en energie-efficiënt. Saluqi Motors heeft een elektrische aandrijflijn voor auto’s ontwikkeld waarmee winst in energie- en kostenefficiëntie behaald wordt. Beide MKB bedrijven willen deze nieuwe technologie demonstreren en testen in een elektrische auto.
In dit project gaat het Fontys lectoraat Future Powertrain de SPIKE batterijen en Saluqi aandrijflijn integreren in een prototype elektrische auto. Door de uitzonderlijke energie-efficiëntie van dit voertuig kan elektrisch rijden tot 50% goedkoper worden.
Om deze efficiëntie en verbeterde levensduur van de batterijen en motor te behalen is thermisch beheer van de onderdelen noodzakelijk. In dit project wordt het thermisch beheersysteem van dit voertuig ontworpen, ingebouwd in het voertuig en prestaties getest en gemeten.



Reacties voor dit item zijn uitgeschakeld
© 2024 SURF