Basisscholen krijgen steeds vaker te maken met internationalisering van het onderwijs en taaldiversiteit in klassen. Hoe kunnen zij bijdragen aan passend onderwijs voor meertalige nieuwkomers? Dat wordt onderzocht in dit project bij basisschool De Optimist.
Het doel is om het taal- en rekenonderwijs binnen Floreer meer inclusief en adaptief in te kunnen richten. Daarvoor zullen de leerkrachten van Optimist onderzoeken hoe zij kunnen inspelen op de sterk toenemende instroom en doorstroom van meertalige nieuwkomers in/naar het Nederlandse reguliere basisonderwijs. Zo sluit de professionalisering van onderwijsprofessionals zo goed mogelijk aan bij de regionale realiteit. Op de lange termijn gaat het ook om het kunnen geven van inclusief en adaptief onderwijs voor alle leerlingen binnen Floreer.
Vanuit een iteratieve ontwerpgerichte onderzoeksaanpak, versterken leerkrachten van de Optimist – i.s.m. meertalige experts en onderzoekers - hun handelingsrepertoire om de internationaal meertalige nieuwkomers zo goed mogelijk te laten landen, met name in de reguliere Nederlandse taal- en rekenlessen.
Er zijn geen producten gekoppeld
Lopend
Niet bekend