Bouwlogistieke bewegingen leiden tot extra CO2-uitstoot in stedelijke gebieden. Dit is gedeeltelijk het gevolg van inefficiëntie in de bevoorrading van de bouwplaats. Bouw Informatie Modellen (BIM) kunnen bijdragen aan het verbeteren van het bouwproces, omdat afstemming van materialen, diensten en producten in één BIM-model (virtueel) kunnen worden vastgelegd en bijgehouden en omdat de status van de werkelijke bouw (as built) in hetzelfde model kan worden geregistreerd. Doordat alle materialen en hun verwerking aan BIM kunnen worden gekoppeld, is de gedachte dat BIM een cruciale rol kan spelen in de goederenstroom in de leveringsketen en daarmee in een efficiëntere bouwlogistiek. Grote bouwbedrijven omarmen in toenemende mate de toepassing van BIM.
Het MKB speelt echter de grootste rol speelt in de leverings- en verwerkingsketen. Voor het laten bijdragen van MKB’ers aan de bouwlogistieke keten is een innovatieve werkwijze als BIM nodig. Echter, BIM is niet gangbaar binnen MKB’ers. BIM sluit juist bij MKB’ers in de bouwlogistiek niet zomaar aan bij de bestaande bedrijfsactiviteiten en bij de bestaande wijze van doorvoeren van veranderingen.
Het gebruik van BIM blijft bij MKB-bedrijven zichtbaar achter bij de verwachtingen. Voor het MKB is de kennis van BIM mogelijk te beperkt en zijn de positieve opbrengsten van het werken met BIM onvoldoende duidelijk. Om BIM te kunnen inzetten voor bouwlogistiek is het daarom nodig om inzicht te krijgen in de belemmeringen die MKB’ers ervaren in het gezamenlijke delen en gebruiken van logistieke gegevens in BIM. Als die kennis beschikbaar komt, kan een verdere optimalisatie van de bouwlogistieke keten plaats gaan vinden en kunnen negatieve milieueffecten door suboptimale bouwlogistiek worden gereduceerd.