Project

Voordracht Lector Steven Vos namens Fontys Hogescholen

Overzicht

Projectstatus
Anders
Start datum
Eind datum
Regio

Beschrijving

Steven Vos werd in 2013 benoemd tot lector bij Fontys Hogescholen. Sinds 2015 combineert hij dit met een aanstelling als deeltijd-hoogleraar bij de TU Eindhoven. Hij is een bruggenbouwer die mensen weet te inspireren en te enthousiasmeren om hun grenzen te verleggen om het maatschappelijke vraagstuk rondom een ongezonde leefstijl (en de toenemende sociale ongelijkheid hierbij) en preventieve gezondheid aan te pakken.
Steven is een visionair wat betreft de integrale benadering die nodig is op het snijvlak van disciplines. Dit heeft geresulteerd in een multidisciplinair lectoraatsteam van docent-onderzoekers, een sterke zichtbaarheid in regionale en (inter)nationale netwerken, een vanzelfsprekende integratie van onderwijs en onderzoek, intensieve en langjarige partnerships met werkveldpartners, en stabiele samenwerkingen met andere lectoraten en kennispartners. Hij wordt (regionaal en (inter)nationaal) gezien als een voorloper wat betreft het vormgeven van praktijkgericht onderzoek binnen hogescholen en de samenwerking tussen disciplines, tussen onderzoekers en professionals in het werkveld, en tussen hogescholen en universiteiten. De drie bijgevoegde aanbevelingsbrieven onderstrepen de verbindende en innoverende kracht van Steven als lector en zijn impact.
Steven Vos heeft een heldere visie naar de toekomst en is mede daarom landelijk agendabepalend.
Hij is een inspirator die zich enerzijds richt op grote maatschappelijke uitdagingen en vergezichten die een langjarig perspectief vragen, maar anderzijds met twee voeten in de klei staat en samen met anderen aan de slag gaat in de wijken om bottom-up veranderingen in gang te zetten.
Daarnaast, en zo mogelijk nog belangrijker, speelt hij een grote rol in het faciliteren van praktijkgericht onderzoek. De wijze waarop hij samen met zijn instituutsdirecteur een duurzaam systeem heeft weten uit te bouwen voor het praktijkgericht onderzoek, in verbinding met het onderwijs en het beroepenveld, wordt momenteel gebruikt als inspiratie voor de verdere uitbouw van het onderzoeksbeleid binnen Fontys Hogescholen. De verschillende panels die zijn lectoraat beoordeelden als onderdeel van onderzoeks- en onderwijsvisitaties en verlengingsaanvragen zijn unaniem wat betreft deze unieke aanpak die resulteert in multiplicatoreffecten.
Steven heeft zijn nek uitgestoken om samen met o.a. de Fontys dienst Onderwijs en Onderzoek voorwaarden te scheppen voor een betere inbedding van praktijkgericht onderzoek binnen Fontys Hogescholen (ethische toetsing, research datamanagement, open source publiceren, …). Hij is ook nadrukkelijk betrokken in de ontwikkeling naar Centers of Expertise als onderdeel van de strategie “Fontys for Society”, en is initiatiefnemer van de unieke samenwerking tussen vier kennisinstellingen in de Brainportregio (Fontys, imec, TNO en TU/e) gericht op de vitaliteit van werknemers.
Landelijk is Steven een aanjager van het lectorenplatform Sport & Bewegen en speelt hij een cruciale rol in het alignment van de samenwerking tussen hogescholen en universiteiten. Dit resulteerde onder meer in een nationale kennisagenda en gezamenlijk programmeren van onderzoek en onderzoekscalls.
Steven Vos is als geen ander in staat om domeinen en disciplines met elkaar te verbinden. Met de Deltapremie kan hij zijn aanpak verder uitdragen als ambassadeur om op die manier anderen, bottom-up en top-down, te inspireren en een belangrijke impuls te geven aan het oplossen van complexe maatschappelijke vraagstukken door middel van multidisciplinair praktijkgericht onderzoek.



© 2024 SURF