NHL Stenden Hogeschool heeft gekozen voor het onderwijsconcept Design Based Education (DBE). De ateliers van de Werkplaatsen Sociaal Domein Friesland zijn een exemplarisch voorbeeld van DBE leren en werken. In deze ateliers werken studenten, docenten en onderzoekers vanuit verschillende opleidingen in co-creatie met het werkveld en maatschappelijke partner aan het oplossen van ingewikkelde real-life vraagstukken in zes verschillende gemeenten in Friesland. Het goed uitvoeren van interdisciplinair, ontwerpgericht onderwijs heeft een aantal implicaties, met name voor de interne onderwijsarchitectuur. De verscheidenheid aan opleidingen, met ieder eigen leeruitkomsten en voorwaarden, vraagt om een integrale, hogeschoolbrede, inrichting.
Het onderhavige postdoc-onderzoek is gericht op doorontwikkeling van de aanwezige kennis over interdisciplinaire onderwijsontwikkeling, in en met de praktijk. Het ontwerpgerichte onderzoek werd uitgevoerd met kwalitatieve onderzoeksmethoden, had een sterk participatief karakter met deelnemers vanuit het hoger onderwijs en de praktijk, om de complexiteit van de leeromgevingen met diverse partijen recht te doen. Zo zijn met de betrokken partijen (rand)voorwaarden en bevorderende factoren geëxpliciteerd. Vervolgens zijn nieuwe inzichten en werkwijzen opgehaald en beschreven. Deze vormden de basis voor verdere uitwerking en positionering van interdisciplinaire leergemeenschappen. Voorbeelden hiervan zijn:
- het formuleren van generieke, interdisciplinaire leeruitkomsten voor studenten die deelnemen aan een interdisciplinaire leergemeenschap;
- het structureel faciliteren van hogeschoolbrede interdisciplinaire samenwerking, bij voorkeur op één dag per week zonder opleidingsspecifieke activiteiten zoals tentamens of verplichte colleges, zowel voor studenten als docenten;
- Inzichten in de haalbaarheid om dergelijke leergemeenschappen structureel en duurzaam, zonder externe subsidies, te laten voortbestaan.
De combinatie van onderwijs- en onderzoekstaken heeft de postdoc in staat gesteld een spil te zijn in het ontwikkelen van relaties tussen academies, docenten, onderzoekers en de maatschappelijke partners, met het doel bij te dragen aan valorisatie van de resultaten. De uitwerking van het onderzoek heeft geleid tot doorontwikkeling van de DBE-onderwijsarchitectuur van NHL Stenden hogeschool en heeft bijgedragen aan de landelijke kennisagenda omtrent interdisciplinair leren.
NHL Stenden hogeschool heeft gekozen onderwijsconcept Design Based Education (DBE). Hierbij werken studenten, docenten en onderzoekers in co-creatie met het werkveld en maatschappelijke partners, interdisciplinair, aan het oplossen van real-life vraagstukken. De ateliers van de Werkplaatsen Sociaal Domein Friesland zijn hier een voorbeeld van: studenten en docenten van tien verschillende opleidingen werken hierin samen met lokale partners aan actuele maatschappelijke praktijkvraagstukken afkomstig vanuit zes gemeenten in Friesland. Het goed uitvoeren van interdisciplinair, ontwerpgericht onderwijs heeft, ook binnen de hogeschool, een aantal implicaties. De opleidingsstructuur met een grote verscheidenheid aan opleidingen en minoren, met ieder eigen leeruitkomsten en voorwaarden, vraagt om een integrale inrichting.
De onderhavige aanvraag is gericht op de doorontwikkeling van de kennis over interdisciplinaire onderwijsontwikkeling, in en met de praktijk. Het ontwerpgerichte onderzoek wordt uitgevoerd met kwalitatieve onderzoeksmethoden, heeft een sterk participatief karakter met deelnemers vanuit het hoger onderwijs en de praktijk, om de complexiteit van alle partijen recht te doen. Uitwerking – ook tussentijdse inzichten en resultaten – van het onderzoek leidt tot directe doorontwikkeling van onderwijsarchitectuur van NHL Stenden hogeschool en draagt bij aan de landelijke kennisagenda omtrent interprofessioneel leren. Hiermee wordt bijgedragen aan een duurzame impuls aan onderwijsvernieuwing en wordt een concrete bouwsteen geleverd aan het zwaartepunt Vital Regions van de hogeschool.
De werkzaamheden van de kandidaat-postdoc zullen worden uitgevoerd binnen de onderzoeksgroep Zorg & Welzijn. Naast onderzoekstaken heeft de kandidaat-postdoc een taak in het begeleiden van studenten en onderzoekers. De helft van de aanstelling wordt ingezet in het onderwijs, voornamelijk in de afstudeerfase van de opleiding Social Work. De combinatie onderwijs en onderzoek stelt de kandidaat-postdoc in staat een spilfunctie te zijn in het ontwikkelen van een duurzame relatie tussen de academies, docenten, onderzoekers en de maatschappelijke partners, met het doel gezamenlijk bij te dragen aan valorisatie van toegepast ontwerpgericht onderzoek en -onderwijs.